Brakycefala raser

Hej! Kan man hitta någonstans vilka raser inom skk som är brakycefala? Det är främst cavalier king charles spaniel som jag undrar är det eller inte

Kommentarer

  • Hej Jennie.

    Svenska Kennelklubben, SKK har
    ingen lista över vilka raser som anses vara brakycefala, kortskalliga raser utan vi brukar hänvisa till det SRD dokument som finns (se länk
    nedan).
    I det dokumentet tas vissa raser upp som
    brakycefala. För några raser i dokumentet står det att rasen har tendenser till brakycefali. Graden av brakycefali kan alltså variera.

    Vilka raser som betraktas som brakycefala kan ibland variera beroende på vart man läser.

    SRD dokument

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.