Varför gräver hunden?

Varför gräver en Border Collie gropar? Är detta ett tecken på understimulans, eller något annat? Det är en sju månaders tik.

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Att gräva är för hundar ett instinktivt beteende och kan bero på olika anledningar.
    Det kan vara tex att gräva ner ben (gömma mat), det kan bero på att hon vill "bygga bo", och gräver dom endast på sommaren så kan det vara att dom tycker det är varmt och vill åt en svalare liggplats. Men det kan också bero på att hon är uttråkad (understimulerad) eller också överstimulerad. Eller helt enkelt att hon känner instinktivt att hon vill gräva en liten stund för att få utlopp för ett naturligt beteende och känner sig nöjd efteråt.

    Så det första du behöver göra är att ta reda på varför hon gräver. Känner du att hon gräver alldeles för mycket och ofta och att det är eller kommer bli ett problem, så tycker jag du ska ta kontakt med någon hundinstruktör som kan hjälpa dig med vidare träning. På Svenska Brukshundklubbens hemsida kan du hitta din lokala brukshundklubb där du kan hitta kurser/instruktörer.

    Lycka till!
    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.