Behövs testikelintyg för registrering av importerad hund?

Jag bor just nu i UK och har här en 2 årig tik som är reggad i The Kennel Club. Hon är född här, men hennes pappa är boendes i Belgien (född Italien). Nästa vår har vi bestämt oss för att flytta tillbaks till Sverige och jag undrar nu vad jag behöver för att kunna regga henne i SKK när den dagen kommer. En exportstamtavla från The Kennel Club har jag förstått att jag behöver, men behövs även ett testikelintyg från hennes pappa? Trots att han är reggad i en FCI klubb? Vad heter intyget på tyska/franska som jag ska be ägaren till hanhunden att fixa i Belgien? Behöver jag något annat?

Kommentarer

  • Hej Sofia,

    Kravet för testikelintyg gällande importerade hundar från England är inte bundet till vart föräldrarna till hunden är födda.

    Om hunden som importerats är registrerad i Engelska Kennelklubben så behöver fadern vara utställningschampion i något land eller testikelintyg bifogas i samband med registreringen.

    Det är ett intyg där en veterinär intygar att hanhunden har båda testiklarna och det behöver framkomma hanhundens namn, registreringsnummer och sedan vara undertecknat av veterinär samt stämplat från veterinärklinik.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.