Hur gör man när man vill lägga en avelsspärr?

Hej
Jag har en hanhund som jag vill belägga med avelsspärr pga temperamentet, han kan plötsligt bli opålitlig och visar "otrevliga" tendenser mot folk, men för det mesta är han en snäll å go gosse och har aldrig skadat någon. Men jag anser att det är direkt olämpligt att föra dessa gener vidare.
Jag har varit till veterinär vid två tillfällen för att få ett intyg på detta (då det står att det krävs för ansökan om avelsspärr) men båda gångerna har han endast visat upp sina goda sidor så veterinären kan inte intyga något han inte sett.
Men temperamentet kvarstår så nu undrar jag hur man skall gå tillväga?
Jag och fodervärden är överens om att avelsspärra honom men jag vill Inte skriva över honom till henne utan att det registrerats så att jag kan vara säker på att hon inte lånar ut honom ändå.

Kommentarer

  • Hej Jessika!

    Tack för din fråga.

    För att lägga en avelsspärr på sin hund måste man fylla i en blankett som heter "Ansökan om spärr för avel". och skicka in den plus original stamtavlan till oss via posten.

    Hund kan spärras för avel

    a) i enlighet med beslutat hälsoprogram. (Se särbestämmelser.)

    b) på grund av sjukdom eller annan defekt efter ägarens och eventuell avelsrättinnehavares skriftligt motiverade begäran samt bifogat veterinärintyg. Ansökan ska åtföljas av registreringsbeviset och intyg som styrker äganderätten. Vid överlåtelse ska intyg bifogas som klart utvisar att den nye ägaren är medveten om att hunden ej får användas i avel. Spärr för avel innebär att eventuell avkomma inte kan registreras i SKK.

    Spärr för avel kan endast hävas av den/de som åsatt spärren. Intyg ska bifogas som utvisar att hunden ej är behäftad med den defekt, som ursprungligen var orsak till avelsspärren

    Adress till oss:
    Registreringsavdelningen
    Svenska Kennelklubben
    Box 771
    191 27 Sollentuna

    Vänliga hälsningar
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.