Avel på kroksvanssyskon?

Står i begrepp att köpa en valp efter väl meriterade föräldrar. Det finns ett kullsyskon med hopväxta kotor på svansen . Betyder det att jag inte kan avla på den tilltänkta valpen? Är hopväxta kotor alltid lika med kroksvans.

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för din fråga.

    Medfödd kroksvans kan uppstå till följd av flera olika typer av missbildningar så det är flera diagnoser som ryms under begreppet kroksvans

    Vissa raser har problem med kroksvans och där gäller att följa rasklubbens rekommendationer. En hund med kroksvans som är smärtsam ska inte användas i avel.

    Det finns inget krav på att utesluta en hund ur avel för att dess kullsyskon har kroksvans. Det är något man får ha i åtanke när det när är dags att utvärdera om sin hund har något att tillföra rasen.

    Här kan du läsa mer om SKKs avelsrekommendationer gällande sjukdomar/defekter med okänd arvsgång.

    Ha en fin dag!

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.