Avel på hund som bits

Hej! Vad säger SKK’s och jordbruksverkets regler om att använda en hund i avel som både bitit och försökt att bitas? I vår ras förekommer detta sällan, men under det gångna året har jag varit med om att tre olika hundar försökt att bitas.

Hund nr 1 har gjort det flera gånger och denne kommer att bli årets hund inom våran ras i ett nordiskt land.

Hund nr 2 fick CERT ena gången och excellent och utplockad i en championklass på ca 15 stycken andra gången. Denna hund blir även den mycket högt placerad inom rasen i ett nordiskt land.

Hund nr 3 fick R-CERT.

Ingen hund blev diskad eller fick rapportingskod A.

Så nu undrar jag vad SKK anser om detta, och vad lagen säger. Hund nr 1 försökte härom veckan att bita en människa i ansiktet, och när människan backade satt den kvar, stirrade på honom och morrade och försökte kasta sig fram för att göra om det.

Kommentarer

  • Hej,
    Såväl SKKs grundregler som Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd omhållande av hund och katt har följande formulering gällande avel och aggressiva eller rädda hundar: ”Hund som uppvisar beteendestörning i form av överdrivna rädslereaktioner eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för hunden vardagliga situationer ska inte användas i avel.”

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.