Avel på hund med IBD

Vill bara reda ut vad som gäller.
Veterinär avråder från avel medan ägaren vill avla iallafall
Hunden med livslång medicinering pga IBD

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    En hund som behöver livslång medicinering p.g.a. IBD ska enligt SKKs grundregler inte användas i avel.

    Grundreglerna säger att inga hundar som lider av allvarliga sjukdomar/funktionshinder ska användas i avel, och med "allvarlig sjukdom" avses tillstånd som till exempel ger upphov till bestående smärta, fordrar livslång medicinering eller orsakar förkortad livstid. Läs gärna mer om detta här!

    Vänliga hälsningar
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.