Avel och juridik

Sökresultat för: Jag undrar om man kan anmäla en hund uppfödare för avels brott då hälften av valpkullen har höftfel

Kommentarer

  • Hej Cecilia!

    Tack för din fråga. Jag förutsätter att din fråga gäller att anmäla uppfödaren till SKK på något sätt? Man kan anmäla en uppfödare till UKK (Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén) som kan göra en egen utredning avseende anmälan. Som medlem kan man också anmäla en uppfödare till SKKs Disciplinnämnd. För det krävs att uppfödaren såväl som anmälaren är medlemmar i SKK. Det krävs vidare att uppfödaren har brutit mot SKKs regelverk.

    Vad gäller höftledsdysplasi är säkert avdelningen för avel och hälsa bäst att svara på frågor. Jag kan dock svara på det rent juridiska. Eftersom jag inte vet vilken ras det gäller vet jag inte om rasen har något avelsprogram för höftledsdysplasi. Generellt gäller att alla hundar får gå i avel om vissa premisser är uppfyllda, som exempelvis att hanhunden har två normalt belägna testiklar. För vissa raser gäller att de ska vara höftledsröntgade före avel. Beroende på hälsoprogrammet får de därefter gå i avel. Många raser använder numera index som verktyg (och detta är avdelningen för avel och hälsa experter på). För de flesta raser gäller att en hund med fria höfter får gå i avel (A och B). Vissa raser tillåter även avel med hundar som har C och D. Avel med hundar som har grad E tillåts inte enligt SKK, inte heller hundar med kliniska besvär, oavsett grad av dysplasi.

    En kull skulle kunna få sämre höfter än sina föräldrar, trots att föräldradjuren har bra höfter. Därför har index införts - det visar mer än föräldradjurens egna resultat genom att ta med avkommor och föräldrar i tidigare led i indexberäkningen.

    Om uppfödaren har använt djur med bra höfter i avel kan jag inte se att du kan anmäla uppfödaren för brott mot SKKs regelverk.

    Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen åter. Har du ytterligare frågor om just höftledsdysplasi kan du ställa din fråga direkt till den avdelningen.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.