Att köpa hund när man har katt?

Hej! Jag har länge velat ha en hund och för tre år sen köpte jag katt, min katt är otroligt social och älskar nya saker. Nu vill jag köpa en schäfer men undrar lite över hurvida schäfer agerar med katt? Alternativ är ju liknande hundar i utseende som man kan träna upp och som är lydiga. Vad bör man köpa? Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    Det flesta hundar, oavsett ras, behöver tidigt börja socialtränas för att klara av att umgås med andra människor och djur.
    Generellt skulle man kunna säga att jakt raser kan vara lite svårare att vänja med katt eftersom de kan vilja jaga katten, men som nämnt är det viktigaste att socialträna varje katt och hund med varandra.
    Några tips är att du låter hund och katt vara i olika rum till en början genom att dela av bostaden med tex. ett kompostgaller. På det sättet får de tid att vänja sig vid varandras dofter. Låt de sedan få närma sig varandra i sin egen takt, vill katten springa och gömma sig vilket den säkert vill göra så låt den göra det och lär hunden att det inte är ok att jaga katten.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.