Vad gäller vid återköp av hund?

Hej!
Har för 1 månad sedan omplacerat vår 2 års hanhund, nya ägarna har nu ångrat sig och vill lämna tillbaka hunden samt ha tillbaka pengarna för köpet. Vi tar gärna tillbaka honom men betalar ej tillbaka då de ej vart tal om det på avtalet. Vi har skrivit ett köpeavtal där vi skrivit krav att dem ska höra av sig och prata med oss om dem ej klarade av honom.
Hur gör man?
Mvh Jimmy

Kommentarer

  • Hej Jimmy,

    Om ni inte uttryckligen har givit köparen rätt till återköp har köparna ingen ångerrätt. I det fall ni ändå går med på att ta tillbaka hunden ska ni som avtalsparter kommer överens om villkoren för ett eventuellt återköp. Vid ett icke avtalat återköp har ni som säljare ingen skyldighet att ta tillbaka hunden och inte heller någon skyldighet att utge ersättning för den. Genomförandet av ett icke villkorat återköp bygger istället på att ni kan komma överens om villkoren för återköpet.

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att ni är villiga att ta tillbaka hunden men då utan att utge ersättning för den, det är nu upp till köparna att avgöra huruvida dem vill återlämna hunden till er utan at erhålla ersättning eller istället omplacera hunden själva till någon annan.

    Ett krav om att köparen ska höra av sig och prata med er om dem ej klarar av hunden är inte tillåtet enligt SKKs grundregler. Detta får endast vara ett önskemål från er sida.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.