Är osteochondros dolt fel?

Hej,
Vår 4 månaders valp började halta/vara stel efter vila och efter undersökningar var det osteochondros i knäleden, vi valde att operera och 4 månader senare är det fortfarande inte helt bra och inte säkert att det blir helt bra trots rehabiliteringen. Räknas denna ledsjukdom som dolt fel?

Kommentarer

  • Hej Sara,

    Det är i första hand den undersökande veterinären som avgör om det är ett dolt fel eller inte. Osteochondros (OCD) är såvitt jag vet normalt klassificerat som en tillväxtrubbning i ledbrosken hos den växande hunden enligt svenska veterinärer och därmed också enligt vår uppfattning. Det räknas således inte som dolt fel under förutsättning att OCD inte fanns vid leverans. OCD är inte medfött och uppkommer när hunden växer som snabbast, vilket oftast är runt 4-6 månaders ålder.

    Med vänliga hälsningar,
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.