Är labradoodle erkänd som ras i USA?

Hej!
Jag mötte en kvinna på promenaden idag, som frågade om min storpudel var en labradoodle. Jag blev litet full i skratt, då min hund är rastypisk och välklippt. Jag svarade, att labradoodle är en blandras. Då sa hon, att rasen är godkänd i USA. Detta har jag inte hört talas om, så jag vill bara kolla uppgiften. Jag läste en bra artikel i Hundsport om labradoodle, men jag kommer inte ihåg om det stod något om USA. Jag har gett bort tidningen. Tackar på förhand för svaret!

Kommentarer

  • Hej Birgitta,
    jag kan ge dig ett enkelt svar, nej det är inte en godkänd ras i USA. Den registreras inte i deras amerikanska kennelklubb.
  • Det har exploderat med de här blandningarna med pudel. Är det ingen av dessa blandraser som avlas utifrån rätt regler?
  • Hej Helena,

    Är lite osäker på vad du menar med rätt regler, men det är ingen av dessa blandraser som är godkända i FCI eller SKK så de får inte registrera hos oss. Och de som föder upp dessa hundar är ej heller medlemmar i Svenska Kennelklubbens organisation.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Jag menar: finns det inte seriösa blandras-uppfödare som håller koll på att endast friska hundar används osv, på samma premisser som SKK-godkända kennlar?
    Det är ju en mängd av just dessa Poo-blandningar nu och de verkar vara väldigt populära.
  • Hej,

    Om man googlar på tex mixen labradoodle så verkar det finnas någon internationell klubb och eventuellt även någon svensk också, kanske dom har uppfödarregler? Men det är inga föreningar/organisationer som vi har någon kunskap och information om.
    För övrigt ska alla som föder upp djur så klart även hålla sig till svenska regler och lagar, och dessa hittar man på bla Jordbruksverkets  hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.