Antal kullar för tiken?

Hej, hur många kullar kan man ta på en tik för att inte äventyra hälsan?
Min tik fick 2 avtalsenliga kullar. Sen önskade uppfödaren en kull till. Gick med på det. Hon har mått bra o gett fantastiska valpar. Fick endast 2 sista gången, hon är av en mindre ras.
Kullarna har varit med 2 års mellanrum. Nu har uppfödaren frågat på en 4:e kull. Hon lägger absolut ingen press på oss. Men vi tänker på tikens hälsa. Hon är nu 7 1/2 år. I superform.
Mvh fundersam matte

Kommentarer

  • Hej,
    en tik får ha max 5 valpkullar under sin levnadstid.
    En valpkull innebär alltid en risk för tiken, har hon haft lätta dräktigheter och valpningar, har hon återhämtat sig fort efter valpkullarna, det är bra frågor att ställa sig. Eftersom hon nu är över 7 år så måste hon veterinärbesiktigas inför parningen där det framgår att hon är i god kondition att ha en kull valpar.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.