Ångerrätt vid hundköp

hejsan! en vän till mig köpte en valp av en privat person... nu känner hon att hon inte kan behålla valpen pga personliga skäl... säljaren vägrar ta tillbaka valpen... för mig så känns inte den säljaren seriös... hur gör hon??

Kommentarer

  • Hej Ingela,

    Jag anser inte att det faktum att en säljare vägrar ett återköp ger anledning att ifrågasätta säljarens seriositet. Det finns ingen juridisk skyldighet för en säljare att ta tillbaka en såld valp utan det är helt upp till den enskilda säljaren att avgöra huruvida denne accepterar ett återköp eller inte. I detta fall har säljaren vägrat ett återköp och jag föreslår därför att köparen själv ska försöka omplacera valpen eftersom det framgår av förutsättningarna i din fråga att hon inte kan behålla valpen. Hon kan annonsera på blocket och även ta kontakt med rasklubben för att efterhöra annonseringsmöjligheter på rasklubbens hemsida.Önskar henne lycka till med en omplacering!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej jag är i typ samma situation. Köpte en 6-årig hund av en kennel. Hon är helt underbar men tyvärr så trivs hon inte hos oss. Hon har varit här snart en vecka och idag bet hon sönder kopplet när hon gick i långlina. Ägaren sa att jag kunde omplacera henne....Jag tycker synd om vovvsan, det känns som om hon istället skulle tillbaka till kenneln? Har man inte rätt enl KKL eller KL? mvh Jennie

  • Hej Jennie,

    Varken konsumentköplagen eller köplagen ger konsumenten/köparen ångerrätt/ rätt till "öppet köp" utan detta är frivilligt och således helt upp till den enskilda säljaren/uppfödaren att erbjuda köparen eller inte.

    Med vänliga hälsningar,
  • hej jag är på samma situation vi köpte en hund an en sak uppfödare och vi kände från första dagen att det inte funkade han köptes med avelsrätt så hur skulle man kunna göra med honom då ?
  • Hej Alexander,

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att hunden köptes med avelsrätt.
    Innan jag kan besvara din fråga skulle jag därför behöva veta om avtalet som användes vid hundköpet var SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt samt också när du köpte hunden?

    Med vänliga hälsningar, Mikaela
  • Hej min syster hade ställt upp sig på en valp och skulle hämta nu på söndag (8 veckor då) så kom veterinärbesiktnings intyget nu och då har veterinären skrivit att valpen Luxerar båda ben ngt slappare ligament hö än vä, rekommenderar hålla koll på detta, nu har syster varit i kontakt med Blå stjärna för rådfrågning och dom tycker att inte köpa denna valp, hur blir det med handpenningen som dom var tvungna att lägga har dom rätt att få tillbaka denna nu när valpen inte är helt frisk. Med vänlig hälsning, Anetthe
  • Hej Anetthe,

    Vill man avbryta köpet har man rätt till det, och i detta fall få handpenningen tillbaka. Se information på vår hemsida Köp och avtal

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.