Angående SKK's grundregler

Hej,

Jag har en fråga om SKK's grundregler. I 2 §, punkten 2:1 stipuleras att till avel endast använda hundar av
samma ras och som är registrerade i SKK
eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK. Detta är givetvis självklart när man ska föda upp valpar som ska registreras i SKK.

Denna regel utesluter uppenbarligen all blandrasavel, men min fråga är hur långt detta sträcker sig. Om man som privatperson har haft en tjuvparning mellan sin hane och tik (där båda har fin stamtavla i SKK), innebär detta att man som privatperson, eller att t.ex. tiken och hanen, blir utesluten från all renrasavel hos er på SKK för all framtid?

Om både tiken och hanen har goda hälsoresultat, fina utställningsresultat och i övrigt lämpar sig för renrasavel - finns det något som motsätter sig att man istället ger sig in i renrasavel efter att ha varit i blandrasaveln?

Detta är en fråga som jag tror fler skulle önska ett svar på då det finns stora frågetecken kring detta. Dessutom verkar det som att renrasuppfödare redan har ett givet svar på detta - och jag vill veta hur Ni ser på frågan och hur Ni i så fall motiverar ert svar. Givetvis förutsätter jag att svaret har en juridisk förankring till något utav Era regelverk.

Tack!

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Tack för ditt mejl. Det framgår av SKKs grundregler att "SKK/CS äger rätt att, i särskilda fall och då synnerliga skäl finns, bevilja dispens från dessa Grundregler", vilket står att läsa på sista sidan i regelverket.

    Det innebär att om en uppfödare genom tjuvparning råkar få en blandraskull kan uppfödaren kontakta CS, i detta fall UKK (Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén) och begära dispens från grundregeln samt att få sälja dessa valpar (eftersom en sådan försäljning strider mot andra grundregler).

    Att som uppfödare råka ut för en enstaka tjuvparning är ingen fara men om det händer igen riskerar uppfödaren en anmälan till SKKs Disciplinnämnd för överträdelser av SKKs grundregler.

    Svaret på frågan är därför att en enstaka tjuvparning inte påverkar uppfödaren eller de inblandade hundarna, både uppfödaren såväl som hundarna kan fortsätta att avla inom SKK trots blandraskullen. Däremot måste hänsyn tas till ålder, regler om vila och så vidare, det vill säga kullen räknas med som en av tikens möjliga fem kullar.

    Svaret ovan utgår ifrån att det rör sig om en tjuvparning. Om det däremot rör sig om medveten blandrasavel blir svaret ett annat.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.