Alternativ till fodervärdsavtalet

Vad finns det för alternativ till fodervärdsavtalet för den uppfödare som gärna vill ha rätten till en valpkull på en tik?

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att en tik säljs till halvt pris och resterande del av köpesumman betalas genom en valpkull. För en hanhund gäller halv köpeskillingoch tre valpkullar. Detta är juridiskt sett ett köpeavtal men hunden ifråga ska ändå räknas in bland uppfödarens fodervärdshundar.

    Svenska Kennelklubben
  • Vad är rimligt fodervärdspris för hane med bibehållen avelsrätt?/Gunilla
  • Halva valppriset tillämpas vid köp av hund med bibehållen avelsrätt.
    Agneta Juridiska
  • Om en valp är köpt vid ca 3 månaders ålder för låt säga 7000kr. Den nya ägaren vill sälja vidare med avelsrätt vid ca 4 månaders ålder. Vad skulle vara korrekt pris och vid vilken ålder får man börja avla. Hur många kullar är brukligt vid avelsrätt. Sätterman tidsperspektiv elker räknar man bara antalet kullar?
    Många frågor i ett som jag hoppas jag kan få svar på
  • Hej,

    Vi lämnar aldrig prisrekommendationer, priset för en hund bestäms av köpare och säljare. Som vi svarat ovan så är det en kull för tik, och tre efter hane. Avtalet gäller i fem år, eller till att säljaren fått sina kullar.

    Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig via mejl eller telefon till vår juridiska rådgivning.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.