Min hund kissar inne, vad kan det bero på?

Hej !
Vår fina hund som snart är 11 månader, började kissa inne runt/kring/efter (osäker på tid) , ett tassbrott som uppstod vid 5 månaders ålder. Vi går ut med hjärtat var tredje timme ( ibland varannan). När vi ser det hända ( vilket inte är ofta ) tar vi ut honom direkt.  Han kissar både på golv, säng, soffa. Frustrationen börjar kännas, har nu även testat kemisk kastrering.

Råd önskas ..

Kommentarer

  • Hej Maria,
    förstår att det är en jobbig situation med en hund som kissar inne.
    Jag tror det kan bero på att han blivit könsmogen och kissar revir, det har alltså inget med att han är kissnödig. Det är viktigt att du tvättar rent så han inte känner doften för annars vill han gärna gå dit igen och markera. Använd lite ättika i skurvattnet.
    Håll hunden under uppsikt tills den har brutit sin vana. När du ser att hunden är på väg att markera - avbryt beteendet.  Stör hunden med en vattenstråle från en blomspruta eller vattenpistol. Säg ingenting och stå gärna på lite avstånd så den inte förstår att det är du, annars riskerar du att hunden endast kommer att sluta markera när du är i närheten.
    Ett skvättskydd kan också vara bra att införskaffa, det är ungefär som en maggördel man sätter på hanen. Den kemiska kastreringen kan också hjälpa.
    Jag rekommenderar att du söker på nätet efter både skvättskydd och andra goda råd som finns på nätet och se vad som kan passa dig och din hund bäst. Tänk på att det kan ta lite tid men var envis.
    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.