Vilka raser är mer "allergivänliga"?

Hej.
Vi ska köpa hund och har allergiker i släkten. Jag vet att det inte finns några allergifria hundar men att det finns raser som ändå är vänligare att ha om man har allergi.
Skulle jag kunna få hjälp av er vilka det är?
Mvh
Jennifer

Kommentarer

  • Hej Jennifer.

    Det är jättesvårt att rekommendera raser när det gäller allergi. En del allergiker klarar raser som andra inte alls kan vara i närheten av. Det kan också vara så att man reagerar på hudepitel från hunden snarare än pälsen.
    Det allra bästa är om man siktar in sig på en ras som inte byter sin päls genom att fälla den utan som t ex klipps regelbundet. Men det är inte heller någon garanti. Gör så att ni kontaktar den rasklubb som har hand om den ras/raser som ni är intresserad av. Där kan ni få kontakt med uppfödare, besöka och kanske till och med få prova på att ha en sådan hund några dagar. Så att ni ser om det fungerar.

    Lycka till med ert hundletande 😀

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.