Hundar för pälsallergiker?

Hej,
Vi ska i framtiden skaffa en Chihuahua men då jag fått en del frågor gällande allergier så skriver jag till er.
Hur är det med Chihuahua, är den "snäll" för pälsallergiker? eller är det kanske en ras som man absolut inte ska vara nära?

Kommentarer

  • Hej Therese,
    Det finns egentligen ingen hundras som är säker för allergiker. Allergi är mycket individuellt och den ras som en allergiker tål behöver inte fungera för en annan allergiker. Det finns några raser som ofta omtalas som mer "allergivänliga" än andra. Tyvärr har man ännu inte lyckats få belägg för att dessa raser verkligen skulle vara säkra ur allergisynpunkt.
    Många tror att om hunden bara har en viss pälsstruktur så ska allergirisken var minimerad. De flesta är dock inte allergiska mot hundens päls utan mot äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar (mjäll), saliv och urin.
    Om man är allergiker men ändå vill skaffa hund gör man klokt i att rådgöra med sin läkare och eventuellt prova med att vara hundvakt åt en hund av den ras man kan tänka sig.

    För att veta mer om rasen Chihuahua rekommenderar jag dig att kontkata rasklubben ChihuahuaCirkeln.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.