Ålder vid första parning av tik

Hej
Jag undrar hur strikt 5 års regeln vid första parning är. Vad krävs för dispens på ca 6 månader över 5 års gränsen? Mvh Lisa

Kommentarer

  • Hej Lisa!

    Det finns ingen gräns vid fem års ålder för avel på tik. Våra avtal med avelsrätt stipulerar fem år eller fem års avtalstid. Vad gäller högsta ålder för att para en tik första gången är det sju år. Tiken ska vara parad innan den fyller sju, på sjuårsdagen är det för sent. Då krävs dispens vilket medges restriktivt.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.