Aktivering av jakthund

Hej Skk,

Jag är väldigt bekymrad över mina föräldrars jakthund. Det är en beagle/stövare hona som är 10 år gammal. Hon har aldrig fått jaga och har inte aktiverats via agility eller spårning. Vi, jag och min bror har försökt att aktiverat henne med spårning men mina föräldrar har ingen intention att göra detta. I nuläget är hunden själv största delen av dagen och men rastas tre gånger per dag. Vad ska jag göra? Jag ser att hon inte mår bra och hon känns väldigt låg och inte lika entusiatisk som tidigare. Hur kan hon aktiveras? Vad skulle ni rekommendera mina föräldrar att göra? De bor i Nacka/Värmdö i Stockholms kommun.

Kommentarer

  • Hej Per,

    Om hunden under sina tidigare år inte har haft den sorten aktivering så tror jag inte heller att hunden nu har några krav på hög aktivering vid denna ålder.
    Det är svårt att tipsa om vilka typer av aktiviteter som passar en hund men vid den ålder som hon nu har så är inte aktiviteter som agility något som jag skulle rekommendera.
    Kanske att hon kan glädjas av att få ett spår då och då och sedan ta trivsamma längre promenader med en familjemedlem.

    Ni kanske kan hitta en bra kurs att gå där hon endast får använda sig av nosen och arbeta mer med huvudet än med kroppen. Nosework är en sådan typ av aktivitet bland annat, ni kan läsa med om sporten här.

    Jag hoppas att ni hittar något som passar för hela familjen och lycka till!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.