6 månaders valp med överbett har jag rätt till köpe skilling?

Jag har en klein spets valp på snart 6 månader som har ett överbett o sen är färgen inte överens stämmande som det står i stamtavla vad gör jag?

Kommentarer

  • Hej Susanne!

    En uppfödare ansvarar för dolda fel som påverkar hundens funktion som sällskapshund. Felet ska ha funnits vid leverans och visa sig först senare. Jag har svårt att se att 1) överbett är dolt fel 2) att det påverkar hundens funktion. Mitt svar är därför att uppfödare inte ansvarar för över- eller underbett. Vad gäller färgen är det samma sak, det kan vara svårt att avgöra färgen från början men det går att ändra färg på stamtavlan. Det ändras först och främst i SKKs datasystem, vill man även få en ny stamtavla får man betala för att den ska utfärdas, det behövs dock inte utan det räcker med en ändring hos SKK.

    Har du ytterligare frågor, vänligen kontakta SKKs kansli.
    Agneta Juridiska
  • Köpt en hund där säljaren uppgav att hunden hade underbett vid leveransen men ingen info vad det kunde leda till framöver.. När vi sedan kom till veterinären för navelbråck uppgav hon att hunden hade ett gravt underbett som kan generera i flera operationer med stora kostnader. Säljaren säger att veterinären överdriver sin bedömning.
    Vem är ansvarig ev kommande tandoperationer? Inget prisavdrag på försäljningen. Försäkringsbolaget kommer inte ersätta något.
  • Hej Siri!

    Säljaren ansvarar för dolda fel i tre (3) år efter tidpunkten för överlåtelsen. Med ett dolt fel avses ett fel som påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund. För att fastställa ifall det rör sig om ett dolt fel ser man till den undersökande veterinärens utlåtande. Ett bettfel är inte ett dolt fel, utan ett synligt fel varför du som köpare får stå för kostnaderna för veterinärvården. Synliga fel förhandlas innan överlåtelsen. Juridiskt ser man det som att du, vid undertecknandet av avtalet, accepterade underbettet och därmed skicket på valpen. Fel och defekter man kände till kan man inte i efterhand reklamera till uppfödaren.
  • Tack för svar. Valpen har underbett och vid överlåtelsen uppger uppfödaren att det inte är några problem med det. Vårt problem uppstår när vi på uppfödarens uppmaning besöker veterinären i vår hemstad några veckor efter överlåtelsen för kontroll av navelbråck. Då blir vi informerade om vad underbettet kan kosta oss. Enl veterinären kan det bli ev tre op vilka kostar ca 15.000 kr vardera och dessa bekostas inte av försäkringen.
    Min fråga är: Avdrag på vad valpen kostade 16.500 kr eller någon överenskommelse på kostnader för kommande käkoperationer.

    Obs Hade vi blivit info vid försäljningen om dessa ev kostnader vid käkoperationer hade vi självklart valt en annan valp. Vi har nu fäst oss vid valpen men känner oss lurade. Upplysningsskyldighet?

    Mvh

  • Tack för svar. Vem skulle köpa en hund om man vid överlåtelsen informerades att det kan leda till 3 x 15.000 kronor i veterinärkostnad?

  • Hej Siri!

    Jag får hänvisa till mitt tidigare svar. Det vill säga att säljaren endast är ansvarig för dolda fel, och att det i detta fall rör sig om ett synligt fel. Eftersom det framkommer av de presenterade förutsättningarna i frågan att uppfödaren har upplyst er om att hunden har underbett, är min bedömning att säljaren har uppfyllt sin informationsskyldighet. Rent juridiskt kan situationen jämföras med att man har köpt en bil, och att det vid tidpunkten för köpet fanns en buckla (underbettet) på bilen, vilket säljaren dessutom informerade om. I sådant fall kan köparen inte framställa en reklamation om att bilen (hunden) var felaktig vid tidpunkten för överlåtelsen, på grund av bucklan.

    Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att använda dig av en av våra medlemstjänster, det vill säga den juridiska rådgivningen över mail eller telefon. Kontaktuppgifter kan du hitta via denna länk.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.