Ytskickt

Hej. Vi ska bygga ett glasrum och skulle så småningom vilja ha ett spabad där. Vi undrar om ni vet vad det krävs för ytskickt på väggar och golv i utrymmet där spabadet ska stå med tanke på försäkringar och fukt och så? Behöver det vara samma som i ett badrum? Glasrummet är integrerat i huset och kommer hålla samma temp året runt som resten av huset. Med vänlig hälsning, Caroline
Caroline

Kommentarer

  • Hej Caroline,

    Ni får kolla med ert försäkringsbolag och den som skall bygga uterummet.
    Vet inte storlek på utrymmet det skall stå i och då är det svårt att svara.
    Men det måste ventileras.
    Mvh Roger Johansson
    Anna
  • Hej och tack för svar.

    Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de hänvisar till den som ska installera spabadet så jag provar att bolla tillbaka fråga. Utrymmet som spabadet ska stå i är på 45 kvm, varav två väggar är vanliga innerväggar och två väggar samt tak kommer vara i glas. Ventilation, avlopp och eldragning har vi tänkt på. Frågan är ju då om de två innerväggarna behöver hålla samma standard som ett våtrum? Finns det nån regel till exempel om att badet ska stå ett visst avstånd från vägg? Är detta något ni tar i beaktning när ni installerar bad? Vi har ju även dryftat frågan med både arkitekt och uterumsleverantör men inte fått klara svar från någon av dessa. Med vänlig hälsning, Caroline
    Caroline
  • Hej Caroline,
    Vi har tyvärr ingen här hos oss som riktigt vet vad som gäller här. I dom allra flesta fall så ska dom spabad vi säljer stå utomhus och därför är vi inga experter på detta området. Jag skulle föreslå att du går till en branschauktoriserad fackhandel som jobbar med säkra våtrum.
    Jag hoppas att dom kan hjälpa dig bättre,

    Mvh Anna

    Anna