Stänga badet

Vad ska man tänka på eller göra för att stänga ner badet över vintern? Med tanke på elpriserna dom hotar med i vinter bör man stänga ner sånt som inte är nödvändigt.
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik,

    Vi rekommenderar inte att man stänger ner badet över vintern eftersom det finns risk att det fryser sönder. Det är svårt att få bort allt vatten ur alla rör och pumpar (ej självtömmande).
    Man kan sänka temperaturen till 15 grader om man inte har tänkt att använda spabadet. Viktigt är att man fortsätter att kontrollera alla vattenvärden även om man inte badar.

    Ha en fin dag!
    Annelie
  • Hej, Jag har varit i kontakt med 2 personer hos er och får inga svar på hur jag ska göra utan har blivit ombedd att skriva här: Jag har ett Earl spabad som är ca 8 år. Det går inte att sänka mer än till 26 grader. Jag undrar hur jag kan sänka det till 15 grader som ni rekomenderar? Alternativt hur ska jag göra för att spara energi?
    Annica
  • Hej Annica,

    Om du har ett Earl som är 8 år gammalt så har du ett Balboa system i ditt spabad. Du kan då inte sänka mer än till 26 grader. Det finns tyvärr inget i spabadet som du kan ändra för att spara energi.
    Annelie
  • Hej! Vad behöver man för redskap när man skall rengöra rören med ”pipecleaner

    Magnus
  • Hej jag har ett Sarek spabad som är 5 år gammalt med Balboa system så gissar att det också bara går att sänka till 26 grader eller går det att gå förbi på nått sätt? Med vänlig hälsning, Anders
    Anders
  • Hej Anders,

    Spabad med Balboa system går bara att sänka till 26 grader.

    Annelie