Nedstängning

Hej!
Om man sänker önskad temperatur, sätter badet igång att kyla ned då likt en AC för att nå den nya inställda tempersturen?
Lena

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Nej, spabadet har ingen kylanläggning utan den slutar bara värma tills den har kommit ner till den nya inställda temperaturen.

    Ha en fin dag!
    Annelie
  • Hej
    Jag har en fundering på att ta ner graderna till 15 grader över vintern och sätta på superenergi läge för att inte behöva stänga av det helt. Min fråga är, vad går gränsen för hur låg vatten nivå jag kan ha som minst?
    Jag äger en Abisko?
    MVH Lasse
    Lars
  • Hej Lasse,

    Vattennivån ska vara som vanligt över alla jets så att vattnet kan cirkulerar i hela spabadet. Annars finns risk för frostskador. Viktigt är också att fortsätta ha koll på alla vattenvärden även om man inte badar.

    Ha en fin dag!
    Annelie
  • Vi vill sänka temperaturen i vårt spabad "Vancover" över vintern. Vi tänker inte bada i det pga de höga elpriserna.
    Vilken är den lägsta temperaturen man kan sänka det till?
    Carola
  • Hej Carola,

    Man kan sänka till 15 grader om man inte har tänkt att använda spabadet under vintern. Viktigt är att man fortsätter att kontrollera alla vattenvärden även om man inte badar.
    Annelie
  • Pratade med er för några veckor sedan och då nämnde ni att ni höll på med en test hur mycket skillnaden blir i kilowatt på att köra typ 15 grader mot 39
    Är det något ni gjort färdigt nu ?
    Andreas
  • Hej Andreas,

    Under de förhållande som har varit nu i augusti - september så är skillnaden marginell. Vid 38 grader så drog det 5,0 kWh/dygn och vid 15 grader så drog den 4,71 kWh/dygn. Yttre omständigheter kan ju ändra dessa värden.
    Annelie
  • hej gäller 5,0 kWh/per dygn alla era spabad eller är det olika på alla modeller?
    äger ett abisko
    joakim
  • Hej Joakim,

    Modellen som vi testar är ett Denver som är 215 x 215 cm.

    Annelie
  • Hej,
    Ni betonar att det är viktigt att kolla alla vattenvärden även om badet inte används under vintern. Vad är det som kan förändras när locket hela tiden ligger på och inget vattenutbyte sker?

    Per
  • Hej Per,

    Detta är en rekommendation då vattnet ändrar sig även om man inte använder spabadet.
    Annelie
  • Hej
    Hur sänker jag min jacuzzi Earl.
    När jag försöker kommer jag inte under 28 grader.
    Åsa
  • Hej Åsa,

    Om det är ett Gecko system i spabadet kan man sänka till 15 grader i Energisparläge.
    Annelie
  • Hej
    Vad krävs för att stänga av spanade helt och hållet?

    Mvh JB

    Jonas
  • Hej Jonas,

    Vi rekommenderar inte att man stänger av spabadet under vinter då det finns risk att det fryser sönder. Även om du tömmer spabadet på vatten så finns det en risk att vatten blir stående i rör och pumpar. Frostskador täcks inte av garantin.
    Annelie
  • Hej!
    Jag köpte mitt Denver spabad 2016 och undrar nu om det var samma isolering då som det bad ni låtit energitesta nu ?

    Mvh
    Marianne
  • Hej Marianne,

    Isoleringen är i stort sett densamma på ett spabad från 2016.

    Ha en fin dag!
    Annelie
  • Hej,fick mitt spa Vancouver v33 lev på högkant med "maskinrummet"nedåt det står på en stabil alltan ej upppackad kan det stå så några veckor till om jag täcker med en typ husbils skydd, finns det något som möglar?frysrisk?
    Bengt-Uno
  • Efter att ha läst tråden, kan jag konstatera att de olika energilägena inte gör ngn som helst skillnad i praktiken. Korrekt uppfattat? Marginell skillnad på exv användning 39 grader och ställa in på 15.

    Inte utan att man känner sig lite bakbunden; kan inte tömma, stänga av eller minska förbrukning?
    Marcus
  • Hej Bengt-Uno,

    Står det på högkant bör det inte vara så stor risk för frostskador.

    Annelie