Elanvändning

Vi har köpt ett utespa av er och har lite funderingar på elförbrukning.
Under vintern är det smart att sänka graderna till typ 10 grader och öka upp när vi ska använda det? (Typ en gång i månaden)
nu på sommaren när vi inte använder badet kan ju då stänga av det helt för att spara ström ?
Mvh Martin
Martin

Kommentarer

  • Hej Martin,

    Man tjänar inte så mycket på att sänka temperaturen för att sedan höja när man ska bada. Det bästa för vattenkvalitén är att ha en jämn temperatur.
    På sommaren kan man stänga av spabadet om det inte används. Var i så fall noga med att tömma ut allt vatten så att det inte blir kvar gammalt vatten i rören. Det blir då mycket att rengöra när du ska köra igång spabadet igen.

    Ha en fin dag!

    Annelie
  • Hej

    Jag har en styrningsfråga ang. elbesparing:
    - Vi har timtaxa på el och just nu är det extrema prisskillnader över dygnet. Från 10 öre mitt på natten till 5-7 kronor på för- och eftermiddag.
    Jag skulle (naturligtvis) vilja styra så att så mycket som möjligt sker under natten, både cirkulation, rengöringsfaser och uppvärmning. Att det blir ineffektivt energimässigt att värma upp igen förstår jag, men om uppvärmningen kan ske till 10 öre skulle jag gärna låta temperaturen falla lite under de dyra morgon och eftermiddagstimmarna.

    Vad finns det för möjligheter? Har ett Nordpool Oden med InClear 500.
    Dan
  • Hej Dan,

    Om du går in under Vattenvård/Energiläge kan du kontrollera om du kan ställa in start- och stopptid på ditt spabad. Alla modeller har inte denna funktion.

    Ha en fin dag!
    Annelie
  • Det finns 2 inställningar att göra under varje vattenvård-/energiläge.

    Den ena heter "Energi 1", där man kan ställa start och stopptid.
    Den andra heter "Filter 1", där man ställer in en starttid + driftstid i antal timmar.

    Lite kryptiskt!
    Dels om tiderna man sätter på "Energi 1" är när den går fullt eller när den är i spar-läge? Dels vad som händer under den tiden - ingen eller låg cirkulation, ingen eller låg värmning?

    /Dan
    Dan
  • Hej
    Jag har en Nordpool Lofoten.
    Vad har jag för möjligheter att styra uppvärmningen till tidpunkt på dygnet på den?

    Mvh
    Martin
  • Hej Martin,

    Du bör ha en display TP600 i ditt Lofoten spabad. Sök gärna på Balboa TP600 på nätet. Där ska finnas en manual och då ser du om din mjukvara tillåter några andra inställningar.

    Ha en fin dag!
    Annelie