Saknar båtinfo

Visst var det väl så att man tidigare kunde få information om vilken båt som kör den aktuella turen - Waxholmsbolaget - om man klickade på turnumret? Man blir så trött när saker tas bort vid uppdateringar.

Torkel Borelius

Kommentarer

  • Samma information visas som tidigare, vilken vy och vad är det för resa / plats du tänker på?

    Johan Berg Nilsson
  • Eller nu när jag tänker efter kan det vara så att under den detaljerade vyn visas nu endast "linjenummer", har det betydelse vem som kör båtarna? Olika pris?

    Johan Berg Nilsson
  • Det är inte samma information som tidigare! Uppgift om båt saknas numera och jag skulle nog vilja påstå att linjenummer kan vara mindre intressant än båtnamn. På vissa turer kan det vara stor skillnad mellan olika båtar, det finns mycket små och det finns mycket stora och det är viktigt om man medför packning och påverkar också utbudet om man vill äta på båten. Priset beror bara på resans längd. Se bifogad bild från SL.se.

    En allmän reflektion: Det är irriterande och förvånande med alla dessa uppdateringar där tidigare funktioner ändras radikalt eller helt försvinner. Det som torde vara intressant för en användare är inte byte av dekorfärg och nya ikoner utan enkla, klara funktioner som är pålitliga. Strukturerad information där man kan välja mellan lite och mycket beroende på behov borde också vara självklart. Just nu är sl.se klart överlägset även om man även där kan ha synpunkter. Vissa konstigheter kan dock bero på underliggande system som även du är beroende av - se bifogad bild nr 2 där de två sista tidsposterna är onödiga och förvillande.

    Bifogade filer:

    Torkel Borelius
  • När jag ändå har apparaterna framme...

    Varför är det olika storlek på resornas start respektive mål i historiken? Är jag mer intresserad av varifrån jag reser än vart jag ska. Förmodligen är det i så fall tvärtom. I mitt fal när det gäller resor till fritidshuset i skärgården har jag tre bryggor att åka ifrån och två bryggor att åka till beroende på årstid och andra faktorer. Det självklara är samma textstorlek på båda namnen.

    De nya ikonerna är snygga, men det är oviktigt. Det är inte självklart vad de symboliserar, vilket är det enda som är intressant. Se själv på dem i större storlek i bild 2 nedan. Båten är det enda som är självklart. Om man tittar noga och tänker lite kan man dra slutsatsen att nr 2 är en buss eftersom "rälsen" är rak och förmodligen indikerar hjul (som även tåg har). De återstående 1, 3 och 4 är något slags rälsfordon, men vad är vad? Den tekniskt initierade kan möjligtvis tänka ut att strömavtagare endast finns hos spårvagnar och pendeltåg men då är ju en sort felritad. Gamla tunnelbanetåg hade två vindrutor men inte de nya... Det här är närmast idiotiskt skulle jag säga.

    Den som första gången hittade på ikoner förstod att de skulle vara enkla och självklara och ersätta text vilket gör att man inte måste behärska rätt språk och i bästa fall leda användaren rätt och göra det fort. Om man inte förstår detta kan man, som här, hitta på ikoner som visserligen är snyggt ritade men som inte fyller sin funktion. Ta bort, gör om och gör rätt och låt dem vara sedan!

    Bifogade filer:

    Torkel Borelius
  • Toppen tack, jag ska se till att den informationen kommer med för båtarna. Som jag skrev så insåg jag att gjort en förändring med att endast lista linjenummer. Däremot har inget ändrats i hur reseförslag tas med, samma parametrar som tidigare används.

    Denna version har testats i över en månad med de som är med i betagruppen, den har gått genom ett flertal iterationer innan den nu har släpps ut till 20% av användarna för att se om det finns ytterligare feedback innan en slutgiltig version publiceras.

    Det händer ibland att saker förändras eller missas. Utveckling av den här appen sker till största delen på kvällar och helger och drivs främst som ett sidoprojekt så all feedback på förbättringar är välkommen. Det finns ett flertal andra alternativ till den här appen även om jag så klart vill att du fortfarande stannar kvar vid den här, din feedback är verkligen värdefull och hjälper utvecklingen framåt. Så tack igen!

    För den här resan, jag lyckas inte få upp den på SLs hemsida. Har du gjort ytterligare val under deras alternativ för att denna tur ska listas?

    Bifogad fil:

    Johan Berg Nilsson
  • För ikonerna, de representerar inte nödvändigtvis SLs trafik, men tack för feedback.

    Bra tankar med storlek på texterna, jag ska fundera på den biten och när du nämner det kan jag även hålla med om att destinationen är det primära här.

    Johan Berg Nilsson
  • Att du inte får upp "den här resan" beror nog på att du har valt annat mål. Det finns ett problem i sammanhanget och det är att samma plats finns i flera varianter, men syftar ändå på samma.

    'Södra Ingmarsö' verkar betyda hållplatsen i SL:s system. 'Ingmarsö, Ingmarsö Södra Brygga' betyder platsen/objektet Ingmarsö södra brygga som finns i området (ön) Ingmarsö. Se ikonerna i bifogad bild. (Till råga på allt så har SL förfallit till den moderna ovanan/felaktigheten att inleda varje ord med versal - som vi inte gör i svenskan)

    Även om hållplatsen befinner sig på bryggan (båt är det enda fortskaffningsmedlet här) så finns båda dessa poster med hos SL och dessutom finns de tydligen på ett avstånd av två meter från varandra så att det tar en minut att gå mellan dem. Opraktiskt, men kanske ett ovanligt specialfall som man inte orkar (eller förstår att) hantera.

    Bifogad fil:

    Torkel Borelius
  • Angående kommentaren om ikonerna: oavsett om de avser SL:s trafik eller ej, så måste de förstås göras om ifall man inte kan förstå vad de betyder, eller? Är det inte bättre att göra rätt än att "ha rätt"?

    Torkel Borelius
  • Toppen, fick upp den nu. Verkar som att avgången listas om man väljer att endast åka med båt. Kan se samma avgång i appen och hos SL nu.

    SL har även ändrat till att ha område före adress, plats, detta gör för tillfället att appen endast listar område. SL kommer dock att ändra det vilket är rapporterat här, https://kundo.se/org/trafiklabse/d/omvand-ordni...

    Johan Berg Nilsson
  • Det handlar inte om att ha rätt, tvärtom jag är tacksam att få in feedback. Symbolerna har redan gått igenom ett par iterationer och jag tror inte vi har sett de slutgiltiga än. Just nu samlar jag in feedback så att vi kan se hur, vad, om de kan förbättras.

    Johan Berg Nilsson
  • Om det hade funnits förklaringar till ikonerna så hade man kunnat gå den omvägen och nöjt sig med nuvarande utseende - om man nöjer sig med det...

    Torkel Borelius
  • Hej Torkel,

    en ny version är på väg ut nu.

    • Det är nu samma storlek på från och till
    • Fullständig information om båtar, bussar, tunnelbana m.m listas återigen
    • Ikonerna visas nu även under inställningar för resa
    • Lagt till en text som visar om resan är en annan dag än idag, för tillfället endast i vyn som listar förslag.
    • Båtarna har fått en blå färg

    SL har även löst problemet med hur platser returneras vilket gör att plats nu visas före område/area.

    Johan Berg Nilsson
  • Strålande - i alla fall tills vidare.

    Torkel Borelius
  • Nu har jag hittat nya konstigheter. Bifogad bild visar förslag där tiden redan har passerat - se systemets tid. Sedan finns överstrukna tider - vad betyder det? Till sist felaktig teckenkodning - ö har blivit annat.

    Bifogad fil:

    Torkel Borelius
  • Mitt fel med tiden. Jag hade valt annan tid, men överstrukna tider är inte förklarade. Är det tidtabelltid som inte stämmer med verklig tid - man kan alltså kolla i efterhand när turen gick?

    Teckenproblem kvarstår.

    Torkel Borelius
  • Hej,

    Överstrukna betyder att tiden skiljer sig mot tidtabell, jag kommer troligtvis förändra detta men för tillfället har jag valt att representera det på samma sätt som SL gör på sin hemsida.

    Att tecken blir fel har att göra med ett fel hos SL, det är felanmält här samma fel finns även på deras egna tjänst för resor som har realtid.

    Johan Berg Nilsson