Förslag på resa motsägs av information om resan.

Att resa mellan Hornstull och Salem i går och idag eftermiddag ger följande lista att man ska åka buss 745 men när man klickar på den lilla varningstriangeln så påstås det att man inte kan åka med den bussen från Hornstull. Varningstriangeln brukar betyda flyttad hållplats, trasig hiss och liknande, inte att den avgång man får presenterad inte gäller.

Om det nu är inställd avgång ifrån den plats man vill åka ifrån så bör ju ett giltigt alternativ presenteras.

Bifogade filer:

Johan Nilsson

Kommentarer

  • Hej, tack för din kommentar. Jag håller med dig om att det här kan förbättras! Ska se om det finns något jag kan göra åt det.

    Det är inte helt trivialt dock då SLs störningsinformation inte alltid är så detaljerad som det krävs för att kunna ta beslut av att utesluta en linje från resultatet.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson
  • Jo men som synes i sökresultatet så får jag ju bara bussen som inte går som förslag.

    Jag brukar åka från Gärdet till Salem och ibland får jag pendeln som förslag men inte alltid, oftast får jag bara tunnelbana linje 13 till Hornstull och sedan buss 745.

    Går det inte att altid få alternativ presenterade?

    Johan Nilsson
  • Problemet här är att SL inte rapporterar in att de kör sin trafik på annat sätt än planerat. Även om det i det här fallet handlar om en planerad störning vilket jag tycker att de bör göra. Jag använder mig vanligtvis av det för att kunna hitta alternativa resvägar. Men om jag med datan som finns att tillgå inte kan se att en tur eller hållplats ej används är det svårt att urskilja. Jag arbetar aktivt på att bli bättre på att tolka den information som finns att tillgå och lösning är på väg.

    För intresse finns det lite mer att läsa i en tidigare fråga jag ställt till SL och Samtrafiken som berörde ett liknande problem här, https://kundo.se/org/trafiklabse/d/stopp-som-in...

    Johan Berg Nilsson
  • Jo, SL.s app visade ju ungefär samma sak och skyltningen vid hållplatsen hade kvar bussen med nummer och avgångstid utan kommentar.

    Men jag menar att den här sträckan (Gärdet till Salem) sällan visar pendeln utan den visar buss 745 från Hornstull när den går. Den bussen brukat vara försenad utan varning så det är bra att kunna se pendeln dom tiderna också.

    Johan Nilsson
  • Den visar endast 745 för att det är den mest optimala turen, givet att den inte är alldeles för sen. Men tar med det in i kommande uppdatering för att se hur jag komma runt problemet.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson
  • Från och med idag klockan 15:00 är hållplats Hornstull indragen för buss 745.

    Johan Nilsson
  • Är detta endast för idag eller gäller det framöver?

    Johan Berg Nilsson
  • Det stod från och med och inget slut

    Johan Nilsson
  • Verkar ha varit för den dagen och fram till att något nytt annonseras, ser inga störningar eller notiser för tillfället.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson
  • Ok, tack

    Johan Nilsson
  • Nu står det på morgonbussen 745 på väg från Salem till Fridhemsplan att mellan 15 till 19 så trafikerar den och buss 151 med flera inte Västerbroplan och Hornstull på vardagar.

    Johan Nilsson
  • Same scenario today. When you search for the route, it notified previously that there was an issue with it. When I searched today, nothing came up. I have to enter the triangle option to see the deviations.

    has somethnig changed on your side or SL's?

    Brett
  • On the SL app there wasn't even a notice on the bus, on the web page SL tells that due road construction the afternoon busses are canceled. No date for when they are estimated to be back in traffic.

    Johan Nilsson
  • Sometimes SL adds the deviations, to the results and sometimes they don't. I also make attempts to add them in my backend to the result but the messages isn't always formed in a way that they can be matched to a particular trip.

    Johan Berg Nilsson
  • so much for having a standard way of doing things. Thanks anyway.

    Brett
  • Yeah, no standards in this data set. If you're interested here's a long post of one issue, a bit more complex than this, but still similar. https://kundo.se/org/trafiklabse/d/stopp-som-in...

    Cheers!

    Johan Berg Nilsson
  • Seems like they do not have IT folk creating the out data.

    Brett
  • They do a lot off good things too, their use cases is probably different than mine and it's not designed for flexibility. Bur overall it's better with some data available than none.

    Johan Berg Nilsson
  • Is there any way of you checking the search results against the deviations mentioned by SL and then manipulate the search result with these?

    Brett
  • I've been experimenting with that, but the quality of the deviation data is quite bad so it's not really suited for it at the moment. Eventually it will be possible to do yes.

    Johan Berg Nilsson