Varför höjs VA-taxan?

Inför 2024 beräknas höjningar - varför?
Lars

Kommentarer

  • Verksamheten är helt taxefinansierad och taxorna ska täcka alla kostnader och finansiera investeringar som behövs/krävs.Den rådande höga inflationen med därtill stigande räntor leder till högre kostnader för att bedriva företagets verksamhet.
    Kostnaderna för bolagens lån drivet av det höga investeringsbehovet ökar också i takt med att räntorna går upp. Samtidigt finns det behov av större satsningar på reparationer och underhåll av företagets föråldrade anläggningar och ledningsnät vilket är beaktat i budget för 2024.
    I 2024 års budget ligger också satsningar för att uppfylla lagkrav och övriga krav gällande säkerhets- och hållbarhetsaspekter.
    Sörmland Vatten har en omfattande verksamhet med många anläggningar, bland annat tio vattenverk, tio avloppsreningsverk och 300 pumpstationer, omfattande ledningsnät om ca. 1500 m.m. Detta kräver stora resurser och innebär stora driftskostnader.
    Helen