Varför har olika kommuner/bolag olika avgifter för vatten och avlopp?

Borde det inte kunna vara lika i hela Sverige?
Ove

Kommentarer

  • Förutsättningar för att leverera dricksvatten och rena avlopp ser olika ut beroende på exempelvis befolkningsunderlag, avstånd och investeringsbehov. Alla kommuner/VA-bolag tar dock bara ut de avgifter som är nödvändiga för att täcka kostnaderna; vi får inte gå med vinst. Kommuner har olika förutsättningar när det gäller befolkning och yta - men samma ansvar för produktion av dricksvatten och rening av avloppsvatten. Därför varierar avgifterna över landet.
    Helen