Vinkraftsparkers påverkan i innanhav. Vänern

Finns det någon forskning på området.
Har bara läst era rapporter från Östersjön.
Man blir orolig då man läser er rapport om förändring av vattentemperatur, vindar, strömmar, sediment,ev algblomning.
Hur skulle detta påverka Vänern?
Vänern är en dricksvattenreservoar av stora mått.
Parken som nu planeras består av ca 148 verk belägna utanför Mariestad och Gullspång.

Hans Walker

Kommentarer

  • Hej!

    I vår rapport om östersjön har vi skrivit att det kan bli effekter på temperaturer, strömmar och skiktning långt utanför vindkraftsparkerna, vilket man även har sett i Nordsjön. Vi vet dock inte om dessa effekter är små eller stora. Vi håller på att undersöka detta nu och räknar med att ha resultat om detta i Augusti/September.

    Vi har inte sett några artiklar om fysisk påverkan från vindkraft i stora sjöar som Vänern.
    På sommaren när Vänern är skiktat kan man förvänta sig liknande effekter som dem vi håller på att undersöka i Östersjön. På vintern är Vänern i motsatts till Nordsjön och Östersjön väl omblandat, och då blir effekten nog mindre.

    mvh,
    Ghasem
    Allmänhetens Hydrolog
  • Tack för svar.
    En följdfråga:
    Ser SMHI någon risk för att vänerns bottensediment påverkas av vindkraftsetablering?
    Bottnarna i Kattviken utanför Karlstad tillhör Vänerns mest förorenade enligt SGU (SGU-rapport 2021:21 Diarie-nr: 316–2731/2019)
    Höga halter av PCB, HCB, DDT, dioxiner, kvicksilver, bly, PAH och TBT har hittats i vissa områden.
    Mvh
    Hans

    Hans Walker
  • Hej!
    Din fråga kan besvaras genom en nära studie och undersökning och som nämndes har vi inte sett någon studie för vindkrafts påverkan i innanhav.
    mvh,
    Ghasem
    Allmänhetens Hydrolog