Vindkraft resp. solfångares inverkan på miljön.

​​​​Först - Albert Einstein: Energi går ej att förstöra.​ Ännu ej motbevisad tes, om man nu inte är politiker vill säga.​​​
Så om vi med stora vindkraftverk samlar upp vindenergin och flyttar den tiotal km om inte flera mil. Vad händer då med luftmiljön. I och med att man nu tag bort energin i vinden, så blåser den inte på samma sätt som tidigare. Detta i sin tur får konsekvenser för nederbörd respektive avdunstning av vatten från mark som sjö/hav. (Jag glömmer här medvetet konsekvenser för natrulivet, som att t.ex. fågel ej kan sväva på vinden lika mycket. Läs mer om bl.a. svalor - tornseglare.)
Samma förhållande bör gälla solfångare. Generellt lämnar solen på sydlig svensk breddgrad ca 1,3 kW per kvadratmeter. Om man sätter upp en solfångare borde den värme som nu levereras från samma ställe sänkas till 20-30% av ursprunglig avgiven solenergi. Luften ovanför minskar sitt energiinnehåll och det i sin tur medför att vind och avdunstning förändras. (Även här får det konsekvenser för omgivande naturliv. Minskad värm - längre tid för ungarna att växa.)
Matteuppgift: Om Sahara var en stor solpanel, hur mycket av jordens energibehov skulle i så fall den panelen leverera?

Idén om detta fick jag under 60-talet vid besök på Kiviks marknad. Varför regnade det inte över marknaden när det gjord det runt omkring? Matematik: 50.000 besökande levererar i värme ca 100-200 watt per person, Det ger värme på begränsad yta med 5-10 MWatt. Till detta skall sedan också adderas solenergin med 1,3 kWatt / kvm. Varje egen attraktion levererade dessutom en massa värme som kom från bl.a. belysning, popcornsmaskiner, korvgrillar etc... Allmänna gaslagen 22,4 liter gas per MOL och grad temperaturökning:
Med den energitillförseln i form av värme bildas ett mycket lokalt högtryck och då försvinner regnmolnen.

Bedrivs det någon miljöforskning med utgångspunkt - Vad har sol och vindkraft för miljökonsekvenser?
Har letat men ej kunnat finna dito.

Som jag ser det, med min erfarenhet från forskning och att jag sedan mitt arbete på kärnkraftverk och varit med om bensinransonering (70-talet) och senare arbete som tekniker på batterifabrik (NiFE), så skulle jag inte förvåna mig det mista om detta är en ännu större miljökatastrof än vad uppeldande av olja/gas och tillförnade av CO2 till atmosfären har medfört.

Annan matteuppgift (utanför ämnet): Om Sverige hade samma befolkningstäthet som lilleputtlandet Monaco, hur många skulle då kunna bo i Sverige?
Svar 7,3 miljarder m.a.o. jordens befolkning. Källa SCB & CIA World fact book.

Kommentarer

  • Hej, Många tänkvärda saker som du tar upp. Några kommentarer. Rörelseenergin som finns i atmosfären bromsas hela tiden av jordytan (året runt dygnet runt). Och de vindkraftverk som har byggts och rimligen kommer att byggas bidrar marginellt till denna energidissipation. Givetvis påverkar en vindkraftspark (många verk på en plats)  den lokala vindmiljön/klimatet. Sedan människosläktet började med jordbruk och befolkningen på jorden ökade har vi redan genom tex avskogning påverkat vindklimatet och mycket annat.
    När det gäller solenergi (värme/el) så blir det på samma sätt lokala förändringar. Solceller av idag har en effektivitet kring 10%. Mot en horisontell yta infaller omkring 1000 kWh/m2 och år i de mest gynnsamma delarna av Sverige i Sahara typ 1700 kWh/m2 och år.

    Utgå från 1700 och anta 10% effektivitet så ger detta 170 kWh/m2 och år.
    Jordens totala förbrukning av elektricitet år 2012 var 20,9 PWh (tio upphöjt till 15).
    Division ger en yta av 123 000 km2 skulle teoretiskt täcka vårt behov av el. (med reservation för ev räknefel). Det är ju i runda slängar en tredjedel av Sveriges yta.

    När det gäller vind och solenergins miljöeffekter och forskning kring detta
    sök tex på "environmental effect of wind power"  respektive "environmental effect of solar energy" så får du många träffar. För att hitta forskningsartiklar får du sålla, med de finns tex  http://iopscience.iop.org/journal/1748-9326/page/Environmental%20impact%20of%20wind%20energy

    Till sist 1,3 kW för instrålningen en molnfri dag är ett lite optimistiskt värde. Det motsvarar ungefär det genomsnittliga värdet utanför jordatmosfären. Kanske 1 kW för en mot solen riktad yta kan vara ett riktvärde.
  • Beträffande vindkraft så är Ert svar lite svepande, som att "människosläktet alltid påverkat vindklimatet och mycket annat" och att man skall söka vidare. Kan ni på SMHI, med de sökningar Ni gjort, ge ett samlat och tydligare svar i detta forum om Er uppfattning om vindkraftens påverkan som människosläktet Nu gör på vindmiljön/klimatet (och planerar). Blås Kajsa.
    MVH
  • Den kollega som svarade på inlägget för snart tre år sedan är numera i pension. När det gäller energifrågor hänvisar vi till Naturvårdsverket.
    Sverker Klimatolog
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.