Vindhastighet i realtid?

Jo jag undrar om man på något sätt kan se vindhastigheten på sin ort i realtid?

Kommentarer

  • Hej!

    Inte bokstavligt talat i realtid, men däremot varje timme:

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/obse...

  • Hej
    Relevant fråga om vindobservationer i realtid.
    Jag tycker inte alls svaret verkar stämma att det uppdateras med 1 timmes intervall mellan uppdateringarna, åtminstone inte när det gäller de kustobservationer jag brukar vilja ha vind och väderdata ifrån. Där brukar det ske uppdatering med 1-3 timmars mellanrum.
    Det man önskar är att kunna bedöma och agera på om vindar och väder rör sig och kommer in enligt prognoser.
    Som tjänst är den då värdelös för stora delar av allmänheten om den inte är i realtid eller åtminstone uppdaterar kanske 4-8 ggr i timmen.
    Jag är inte ensam om att sakna detta, speciellt sjöfolk jag pratat med tycker alla detsamma.
    Med dagens teknik borde det vara en enkel sak att få till en realtidsobservationsrapport så som exempelvis Sjöfartsverket har, tyvärr är deras mätstationer lite för glest satta.
    I övrigt tycker jag detta är en bra tjänst.
    Mvh
    Urban
  • Hej Urban,
    SMHI arbetar med en omfattande uppdatering av utrustningen på våra observationsstationer. Den nya tekniken som installeras medför möjligheter att få uppdateringar åtminstone var 5:e minut. Våra observationstjänster kommer att uppdateras när teknik och system är färdigutvecklade. Förhoppningsvis kan det landa under nästa år.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej, är det möjlighet att få fram uppgifter om medelvindhastighet på en ort, angivet som ett årsmedelvärde eller olika årstidsvärden under ett referensår?
    Sara
  • Jag tror att det enklaste är att du laddar ner vindhastigheten för den station du är intresserad av via Öppna data och sedan filtrerar och medelvärdesbildar på det sätt du själv önskar.
    Sverker Klimatolog
  • Hej! Jag undrar om jag kan få fram hur mycket det blåste i söndags i Mälby i Sala. Vi blev av med ett plåttak som slog sönder  andra tak plus att takpannor for och ett fönster gick sönder av vinden. Enligt försäkringsbolaget skulle det bara ha blåst 14 i Västerfärnebo. Vi tillhör Västerfärnebo men bor ca 1,5 mil därifrån ute på en öppen åker. Plåten slog sönder staketet vid bostadshuset ca 50 m därifrån och hamnade långt ute på åkern. Grannen blev av med altanrutorna och takpannor och fönster på en utbyggnad och portar slets av. Flera grannar blev drabbade men ingen lika mycket som vi. Enligt väderrapporten på telefonen så var det vindbyar på 20 hela dagen men när detta hände så måste det uppgått till 25. Men hur ska vi kunna bevisa detta? Blir så ledsen på försäkringsbolaget. //Mona

  • Hej!

    Det är en fråga som du bäst skickar till:

    kundtjanst@smhi.se

  • Upplysningsvis kan vi meddela att det som mest var vindbyar på 17 m/s vid vår automatstation öster om Sala.
    Sverker Klimatolog
  • Går det inte att få fram den gamla väderprognosen där det visar att vinden var 20 hela dagen.
    Ett tak och fönster kan omöjligt blåsa av och in i 17.
  • Det krävs i så fall troligen en bedömning och beställning via Kundtjänst.
    Sverker Klimatolog
  • Tack. Då ska jag ringa dit