Vind

Hur högt upp blåser det mer konstant och i så fall i vilken styrka?
Morgan

Kommentarer

  • Hej Morgan. Vinden bromsas något nära marken på grund friktion och hindrande föremål (exempelvis träd eller byggnader). Detta medför turbulens vilket gör vinden byig. Hur mycket vinden bromsas beror på vilken typ av yta som vinden blåser över och hur höga och hur täta hindren för vinden är. Allt under den höjd där friktionen och dessa hinder inte längre påverkar vinden kallas för det atmosfäriska gränsskiktet, allt ovan den fria atmosfären. I den fria atmosfären blåser vinden alltså opåverkat av markens beskaffenhet. Djupet på gränskitet kan variera från 30 m till 3 km. Till stor del beror djupet på hur stabil atmosfären är för tillfället. Oftast är gränskiktet cirka en kilometer. Hur mycket vinden blåser i den fria atmosfären beror på hur mycket trycket förändras i ett större området. I närheten av ett lågtryck kan skillnaden i tryck mellan lågtryckets centrum och yttre delar vara stor och därmed ge upphov till starka vindar. I en högtrycksrygg är trycket mer lika över ett större område vilket ger svaga vindar. De högsta vindhastigheterna i troposfären återfinns i de så kallade jetströmmarna, här kan vindhastigheten överstiga 100 m/s. Jag bifogar en bild på hur vår vädermodell beräknat att det blåser i den fria atmosfären precis nu. Nära lågtrycket över Belarus är vindhastigheten över 24 m/s, i högtrycksryggen över Nordsjön är vindhastigheten under 8 m/s.
    Här kan du läsa om:
    Turbulens: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindfenomen/turbulens-byig-vind-1.6067
    Jetströmmar: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/jetstrommar-1.5867
    Hoppas du blir nöjd med svaret.

    Magnus Klimatolog