Vind riktning

Hej är det rekord i vind riktning från öst i är. Varje dag kommer vindar från öst och även nord samt fortsätter ibland i veckor. Måste vara ett rekord år? Jag tycker nästa hela året varit mer eller mindre ovanligt mycket öst/nordost vind

Abbe

Kommentarer

  • Hej Abbe,
    Tack för din fråga. Är det någon särskild plats du tänker på, eller generellt i hela Sverige?

    Med vänliga hälsningar,
    Maria
    Maria Klimatolog
  • förlåt det gäller Stockholms regionen

    Abbe
  • Hej igen! Förlåt menade Stockholms området

    Abbe
  • Hej Abbe!
    Frekvensstatistik över rådande vindriktningar olika månader och år är inget vi gör rutinmässigt i våra månadssammanställningar. Men jag gjorde en utsökning av vindriktningen timme för timme från Bromma flygplats.
    Hittills i år harvindriktningen legat i sektorn 10-110 grader under 1359 timmar, det vill säga lite drygt 15% av tiden.
    Det är mer än 2022 men ungefär likvärdigt med 2021. År 2018 var det dock mer med totalt 1596 timmar.
    Sverker, meteorolog
    Sverker Klimatolog