vind

är det blåsigare nu för tiden? varför är det vanligt under sommaren att vinden avtar under kvällen/natten?

Kommentarer

  • Hej Johan

    Nej, enligt SMHIs mätningar är det inte blåsigare nu för tiden. Du kan se detta i klimatindikatorn geostrofisk vind.

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-geostrofisk-vind-1.3971

    På sommaren innan havet har hunnit värmas upp är det vanligt med sjöbris . När solen går upp värmer den upp land. Då börjar det blåsa från havet in över land. Det avtar sedan till kvällen när solen går ner.

    Det kan du läsa mer om i vår kunskapsbank.

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/sjobris-en-sval-bris-soliga-sommardagar-1.3814
    Erik Klimatologi
  • Nästan alla säger att vindarna hör ökat. Jag är skeptisk till SMHI:s ständiga upprepningar om att vindarna inte har ökat. Ni tycks vara de enda som inte tror på klimatförändringar när det gäller vindarna.

    http://www.torsas.se/Pages/Page.aspx?pageId=2774

    Vad säger ni om det här då? "trenden är ökade vindar" står det.
  • Hej Magnus
    Det jag baserar mitt svar på är SMHIs klimatindikator för vind som jag länkade till. Det visar inte på någon ökning.
    Om Torsås kommuns klimatuttalande kan jag inte säga så mycket om eftersom de inte skriver något om vad de baserar sin information på.
    Erik Klimatologi
  • Varför är det blåsigare än normalt ibland?
  • Hej Johan.
    Allt väder har en naturlig variation, ibland blåser det, ibland blåser det inte, ibland skiner solen och ibland regnar det.
    Här kan du läsa mer om orsakerna till varför det blåser:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind-varfor-blaser-det-1.362

    Erik Klimatologi
  • I prognosen står vindhastigheten också inom parentes. Vad betyder det?
  • Hej Birgitta. Värdet inom parentes är byvind.

    Erik Klimatologi
  • Era slutsatser att det inte har blivit blåsigare på senare år verkar helt baseras på medelvinden. Kan det möjligen vara så att byvindarna har ökat medan medelvindarna har varit oförändrade?
  • Hej Anders. Förhållandet mellan medelvind och byvind är troligen stabilt, men direkta mätningar av byvind har vi endast sedan 1995 då automatstationerna började installeras.
    Erik Klimatologi
  • Hej
    Varför anger in vindhastigheter i s/m och inte km/h. Det gör man i mitt gamla hemland Polen
  • Hej Kristoffer. Vindhastighet kan anges i m/s, s/m, km/h och knop. Knop är vanlig inom sjöfarten då båtens fart även anges i knop. SMHI följer världsmeteorologiorganisationens rekommendationer att ange vind i m/s.
    Erik Klimatologi
  • Det har blåst kraftigt hela sommaren på Gotland med några FÅ undantag. Varför är det så? Även om ni skriver en viss vindhastighet så blåser det betydligt mera varenda dag Och ska det blåsa länge till på det viset? Tacksam för svar!
  • Hej Birgitta,
    Förlåt för sent svar men tyvärr har din fråga hamnat lite mellan stolarna.

    Enligt SMHIs verifikation av vinden på Gotland har träffsäkerheten i snitt legat runt 80% nu under sommaren (toleransnivå +/- 2 m/s). Motsvarande siffror med en toleransnivå på +/-4 m/s är 95-99%.

    I sommar har det varit en hel del åskaktivitet och kraftiga vindbyar i samband med åskoväder är ofta svårt att prognostisera.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst