Vill kunna söka ort för väderprognos genom att peka på karta

Om man ska resa långt bort skulle det vara trevligt att i förväg kunna peka på en karta för att välja ort för en 10dagarsprognos.

Det kan ibland vara svårt att veta vilka orter som har prognoser tillgängliga.

Eftersom man kan söka närmaste prognosort för "min position" borde det vara möjligt att söka på godtyckliga gps-koordinater...

Kommentarer

  • Hej Hans,
    I dagsläget går det att klicka på en av de synliga orterna i kartan på www.smhi.se, och du har ju rätt med "min position"-funktionaliteten skulle kunna användas för att hitta närmaste prognospunkt för de koordinater man klickar på i kartan. Jag tar med mig förslaget till ansvariga för vädertjänsterna, så får vi förhoppningsvis se en sådan funktionalitet framöver.

  • Det känns skönt att bli förstådd!

    Hoppas verkligen att det kan bli av.

    PS.
    Bäst vore omöjligt appen accepterar koordinater i alla de format som Google maps levererar, och annars att det dokumenteras noga vilka format som fungerar!

  • Det jag föreställer mig är att man
    Startar Google maps
    Släpper en kartnål påplatsen man är intresserad av
    Då visar Google maps koordinaterna för kartnålens plats i sin sökruta.
    Dessa koordinater markeras och kopieras.
    Sist klistrar man in koordinaterna i smhi-appens sökruta och söker.

  • Hej Hans,
    Det är tekniskt möjligt att förmå kart-modulen att själv sända iväg koordinaterna till ortsdatabasen, vilket gör att så fort man klickar på en plats i kartan, så kommer ortsnamn för närmsta prognospunkt fram med tillhörande prognos!
    Nu pratar jag visserligen främst om webbsidans kartfunktion.

  • Och jag vill påstå att appen i telefoner är det absolut viktigaste för peka-och-sök. Jag själv har i princip aldrig haft ett behov av att söka en väderprognos i en situation där jag haft en dator tillgänglig. Appen i telefon är det generellaste.

    Det generellaste man kan göra, om man inte har inbyggd kartvisning, är att medge hantering av gps-koordinater från olika system och i olika format i sökfunktionen. Med automatisk igenkänning. Så kan användaren hämta koordinater på valfritt sätt utan obekväma restriktioner.

  • Hej Hans,
    Tack för du hör av dig med denna feedback.
    Jag tar detta vidare till beslutsfattare och utvecklingsteamet, så får vi se om/när sådan funktionalitet kan byggas in.
    Fortsatt trevlig dag!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.