vattennivå

hej, finns det någon möjlighet att genom satelitbilder eller liknande se högsta vattennivån över havet i Saxån vid Reslöv under förra veckan.
mvh Nils.Arne

Nils-Arne Nilsson

Kommentarer

  • Hej Nils-Arne,

    SMHI har tyvärr inte några möjligheter att få fram högsta vattennivån i Saxån förra veckan. Det hade dock varit synnerligen intressant!
    Vi uppskattar att vattenflödet var som högst i fredags (17 november) med en topp kring 10 kubikmeter per sekund, men vi har inga hydrologiska stationer i Saxån, så det är enbart en kvalificerad uppskattning.

    Mvh,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Ok, tråkigt att det bara är uppskattningar, har visat sig tidigare att de inte går att lita på tyvärr.
    Vi har bara en gång tidigare haft ett vattenstånd som varit högre än natten mellan torsdag och fredag, detta var 1998. Stämmer det med flödes statestik också, att detta var det näst högsta som uppmäts? Har inte lyckats göra en graf som visar vattenflödet över tid. Förslag hur man gör?
    mvh Nils-Arne
    Nils-Arne Nilsson
  • Hej Nils-Arne,

    Ja, det hade naturligtvis varit bra med en observationsstation i Saxån.

    Jag kan tipsa om två av SMHI:s tjänster;

    1. Modelldata per område (https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/)
    Här kan du zooma in i kartan och klicka på ett område som du är intresserad av för att ladda ned modellerad vattenföring, och om det finns stationer i närområdet så är vattenföringen till stor del baserad på observerade data. Jag tittade närmare på Saxån och gjorde det här diagrammet baserat på det jag laddade ned:

    Diagrammet startar 2010-01-01, och värden från förra veckan är det högsta i hela serien.

    2.Hydrologiskt nuläge (https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/)
    Här kan du också zooma in för att se vad vi uppskattar flödet till just nu, och hur det kan utveckla sig de kommande 10 dygnen (baserat på väderprognosen). Det som är intressant är att du kan välja att jämföra dagens situation med ett valfritt år (i spannet 1991-2021). Då kan du se vad SMHI uppskattat flödet till under tidigare år.
    I bilden nedan jämför jag Saxån nu (i blått) med modellerade värden för 1998. Det högsta flödet 1998 verkar ha inträffat runt den 29 oktober och var kring 12 m3/s, medan torsdagens flöde enligt HydroNu låg kring 13 m3/s, och alltså var högre.
    Nu funderar du på varför tjänsten visar 13 m3/s istället för 10 m3/s som jag svarade tidigare, och det beror på att både HydroNu och Modelldata per område visar flödet där Saxån flödar samman med Välabäcken, och det är en bit nedströms jämfört med Reslöv, och därför tillkommer det lite vatten. Hursomhelst verkar torsdagens flödevara något av en toppnotering.

    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert
  • Tack för bra info.
    Har försökt få till en graf med nederbörd och flöde under längre tid, men inte lyckats.
    har du förslag på detta också
    mvh Nils-Arne
    Nils-Arne Nilsson
  • Hej igen Nils-Arne,

    Du behöver först hämta värden för vattenföring och nederbörd.

    För vattenföring så rekommenderar jag att du använder SMHI:s tjänst "Modelldata per område", som jag beskrivit tidigare. Du kan hämta vattenföringsvärden för perioden 2010 fram till nu.

    För nederbörd så kan du använda SMHI:s tjänst "Ladda ned meteorologiska observationer", och zooma in på stationen Lund, som är den aktiva station som jag tror ligger närmast Saxån. Här kan du ladda ned värden för dygnsnederbörd (https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=precipitation24HourSum,stations=core,stationid=53430)

    Nästa steg är att sammanföra de två värdeserierna i lämpligt datorprogram, och jag brukar oftast använda Excel, men det finns säkert andra program som fungerar precis lika bra.
    Jag lägger upp serierna så att värdena matchar samma datum, och visar här ett test som jag gjorde för år 2022:

    Sen gäller det att utifrån den här tabellen be programmet att skapa en graf som visar vattenföring som en linje, och nederbörden som staplar. Det finns olika sätt att göra det, så jag går inte in på det i detalj i det här svaret.

    Resultatet blir ändå något som liknar detta:

    Vi kan se att under början av året så reagerar Saxån snabbt på nederbörd. Inom några dagar efter regn så stiger flödet. Under sommartiden, och långt in på hösten, så kan det regna en hel del utan att Saxån reagerar. Strax innan jul så reagerar Saxån på nytt på tillkommande nederbörd.

    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert
  • Hej igen
    Om jag gör som ovan får jag fram en jämförelse mellan regn och flöde, eller hur?
    Men hur får jag sen fram vattennivåer betecknade HW, MHW MW osv?
    Om vattenflödet är MHQ betyder det att den nivån som man uppmäter är MHW?
    mvh Nils-Arne
    Nils-Arne Nilsson
  • Hej Nils-Arne,
    Det borde vara ungefär så för medelvattenstånd och medelvattennivå.

    Hälsningar
    Åsa
    Allmänhetens Hydrolog