Vattenföring

Hej
I hydrologiskt nuläge förmodar jag att det är dygns flöde och inte dygnets flödestopp som beräknas, är det rätt uppfattat?
mvh Nils-Arne

Nils-Arne Nilsson

Kommentarer

  • Hej! Det stämmer. Det värde som visas är modellerad dygnsmedelvattenföring. I mindre vattendrag eller om vattenföringen ändras fort, så är det högsta värdet under dagen större än det som visas i Hydrologiskt nuvärde.
    Allmänhetens Hydrolog
  • Tack för svar
    Inte så bra för oss som bor längs översvämningsdrabbade område , vi är så klart intresserade av högsta vattenföringen.

    Enligt Hydrologiskt nu läge och Modelldata per område var vattenföringen i Saxån där jag bor under 2m3 den 9/10.
    Punkt 194 0,8 punkt 202 0,77 + 15 % då vi ligger längre nedströms.
    Vattenståndet i ån på morgonen var ca1m, åns bredd ca 6 meter, säger vi då att vattenföringen var 0,5 meter(mycket lågt räknat) hamnar vi på 3m3/s.
    på eftermiddagen var vattennivån 2,2 meter snittbredd ån 7 meter och samma hastighet, över 7m3/s
    Se bifogad bild
    SMHIs värde är mycket viktiga för oss när vi diskuterar våra problem med myndigheter, var ska vi vända oss för att komma närmare verkligheten i SMHIs beräkningar?
    mvh Nils-Arne

    Nils-Arne Nilsson
  • Hej igen! Jag förstår ditt problem och att dina behov kanske behöver mer detaljerad data än vad en nationellt uppsatt modell, med dygnsdata, kan ge. Om du skickar samma information till hydrolog@smhi.se med kontaktuppgifter så kan jag skicka din frågeställning vidare och så kan vi återkoppla till dig direkt.
    Vänliga hälsningar
    Allmänhetens Hydrolog