Varmare på julafton än på midsommarafton?

Hej!

På jobbet florerar påståenden om att det i Sthlm har varit varmare på julafton än på midsommarafton vissa år, eller åtminstone liknande temperaturer. Stämmer detta, och i så fall för vilka år och hur såg temperaturerna ut då?
Tack på förhand,
Jesper

Kommentarer

  • Hej Jesper m kollegor!

    2015 var ett sånt år då det var riktigt varmt i december, där det under julveckan kom temperaturer på upp till 13,2 grader, vilket var varmare än på midsommar då högsta temperaturen var 13,1. På julafton var det dock lite kallare.

    Historiska temperaturer hittar du på vår sida Öppna data http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Tack! Spännande.