Varma torra somrar 1974-75

Minns att det var torra varma somrar 1974-75. Undrar om den jetström som nu påverkar vädret i Sverige låg på liknande sätt då?

Kommentarer

  • Hej Ingrid

    Tack för din fråga. Här kommer ett svar från min kollega Sverker:

    Sommaren 1974 var ingen torrsommar. Det var snarast en av de riktigt regniga somrarna i vår historia.

    Däremot kan torr och varm gälla för sommaren 1975. Åtminstone när det gäller den extrema värmeböljan i början av augusti.

    När vi har varmt högtrycksväder över Sverige så brukar jetströmmarna böja av i en båge norr om Skandinavien, vilket de gör just nu.

    Det var sannolikt likadant i augusti 1975 även om jag inte har jämfört kartorna direkt.

    Mvh
    Sverker

    Erik
  • Tack för svar! Intressant!
    1974 var extremt torrt i södra Värmland (vänerkanten) även 1975 och kanske 1973. Minns att det var tre somrar på rad.
    1975 regnade det oerhört mycket  i september.

    Sommaren 1982 och 2002 kommer jag också ihåg som långa och varma?

    Allt beror naturligtvis på var i landet man befinner sig!
    Mvh
  • Försommaren 1992 minns jag var mycket solig och torr i södra Sverige. Stämmer det att vi var utan regn i ca två månader i Kristianstadstrakten? Tror du att får räkna med något liknande scenario i år?
  • Det är riktigt. Om vi tittar på Tosteberga utanför Kristianstad, så föll där 1.0 mm regn den 12 maj 1992, och 3.4 mm den 11 juli. Däremellan inte en droppe! Det blev 59 helt torra dygn i sträck.

    Här kan man läsa mer om extrema svenska torrperioder:

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.6359!/faktablad_torka%5B1%5D.pdf

  • Hur var det runt Älmhult sommaren 1992? Vi har kor och kan inte minnas att det var i närheten så problematiskt med bete till korna då som nu.
  • Vid mätstationen i Osby kom endast 4.2 mm nederbörd under perioden 13 maj - 10 juli 1992, och inte en droppe under perioden 13 maj - 13 juni. Riktigt lika torrt har det inte varit i Osby i år ... men bara 2.2 mm 18 maj  - 9 juni, och helt torrt 22 juni - 7 juli. Det är verkligen inte mycket.

    Pjätteryd fick bara 16.1 mm under maj 2018, och 14.4 mm under juni 2018.
  • Hej, hur kan man förklara detta extrema väder? Vad behövs för att en ändring skall ske?
    Finns denna vädertypen endast i Skandinavien eller är den mer utbredd.
    Tack Johanna
  • Sommaren -94 minns jag som mycket varm och regnfri under juli-augusti,  i alla fall i Stockholmstrakten. Stämmer det?
  • Sommaren 1867 det ligger väl utanför era mätningar. Men enligt det man läst va våren sen. Sen va det rekord värme och långvarig torka. Som skapade missväxt. Hur ser ni på 1860 talet och dess extrema väderhändelser  eller hur mycket vet ni om 1860 talet och dess torka.
  • Hej
    Efter drygt två månaders rejäl torka i Sydsverige, undrar jag var man har fått den minsta nederbörden, om man kikar på maj, juni och halva juli.
    Mvh Björn Gustavsson
  • Hej Johanna Gidenstam. Om sommarens väderläge kan du läsa i detta blogginlägg:
    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nya-varmerekord-har-slagits-men-varfor-1.138055

    Hej Dan. SMHI började bygga upp sitt nätverk med regelbunda mätningar i större skala åren 1859-1860. Men i början var mätstationerna få och kvaliteten osäker. Så dataunderlaget kan vara lite tunt att göra vetenskapliga analyser på.

    Hej Björn. I månadens väder och vatten kan du läsa sammanställningar för månader var det har regnat och var det har varit torrt:
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige
    Erik
  • Hej!
    Jag tycker att väderprognoserna denna sommar mycket ofta varit felaktiga. Det har lovats regn flera gånger, men det har i princip inte regnat här i Lund på tre månader. Jag har själv mätt upp 14 mm sedan den första maj. Den absolut torraste sommar i min livstid (65 år).Varför så många felprognoser (ang. regn) denna sommar? Är det för att det är mest områden med svårberäknade skurar som dragit förbi och inte fronter med sammanhängande regn som är lättare att beräkna? Just nu 30/7, kl 23:00 utlovas 18,9 mm regn i Lund torsdagen den 2:dra augusti. Spännande att se om den prognosen slår in.
  • Hej Mats. Det stämmer att det mesta av regnet som har kommit sista tiden är lokala skurar beroende på konvektion, vilka är svåra för prognosmodellerna att fånga upp då de rörs sig om meteorologi på så pass liten skala. Ofta går det att prognostisera att det finns möjlighet till skurar inom ett område, men inte att ange var i detta området regnet kommer.
    Erik
  • Hej Ewa Hjertstedt. Det stämmer att sommaren 1994 var varm och torr i Stockholmstrakten.
    Erik
  • Hej, här på ön Saltö i Karlskrona har vi fått ca. tre mm regn på dessa tre månader, kan detta vara ett rekord???? mvh. lars
  • Hej L Nicklasson. Ja det låter som extremt lite nederbörd. Den närmsta stationen som jag hittar data för är Karlskrona Söderstjerna Mo där det har kommit 14,5 mm i maj, 8,7 mm i juni och 12,1 mm i juli. Så det märks att regn kan variera mycket inom små områden.
    Erik