VARFÖR VISAR RADArN REGN NÄR DET ÄR UPPEHÅLL?

Hej!Idag (2019-08-18) kl 16:10 visar så väl 5-min-uppdatertingen som 15-min-uppdáteringen mycket regn över Glumslöv. Men, det är snustorrt på asfalten ...

Vaffö dådå?

Kommentarer

  • Hej,
    Jag misstänker att radarn i Ängelholm inte bidrog med data till bilderna vilket innebär att informationen du ser i 5 min bilden kommer från Karlskrona och/eller Vara-radarn (Västergötland). Eftersom jorden är rund så blir det att radarn träffar ganska högt upp i atmosfären, då avståndet blir ganska långt. Det vi då ser i bilderna är förmodligen droppar eller iskristaller som inte ramlar ned till marken.
    Tyrvärr blir det på detta sätt i vissa lägen och det enda som skulle förbättra är fler radaranläggningar vilket är en mycket kostsam investering.

    Med vänlig hälsning,