Väderradaren är långsam

Radarbilderna är jättelångsamma på att ladda in, jag måste dra kontrollen fram-och-tillbaka flera gånger för att kunna se hur regnet rör sig. Har ni några planer på att ladda in bilderna i förväg så radarn blir lättare att använda? Och gärna visa på reglaget vilka bilder som är inladdade.
https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/

Kommentarer

  • Hej David,
    Jag har inte kunnat återskapa problemet tyvärr. Vad använder du för skärmläsare, vad har du för uppkoppling?
    Vänliga Hälsningar
    Therese

  • Senaste versionen av Firefox med 100 Mbps fiber.
  • Hej David,

    Har pratat med våra utvecklare och vi är medvetna om problemet. Vi hoppas att kunna förbättra detta så snart som möjligt.

    Trevlig helg!

    Vänliga Hälsningar
    Therese

  • Websidan med blixtnedslag fungerar inte. Är den månne baserad på det övergivna modulprogrammet Flash Player? Eller måhända visar ni endast det röda krysset i bråkdelar av en sekund? Detta har fungerat förr. Webläsare Google Chrome på PC med Win10.

    John
  • Hej John,
    När jag testar radar med blixt (www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/) och sedan väljer blixtlagret ser jag blixtrar och jag kan dra i timeslidern nedanför kartan och pausa när jag vilka kika närmare. Kan du testa idag och se om du har samma problem? För idag finns det många blixtrar om zoomar ut så man ser hela norden.

    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Samma problem för mig. Tar väldigt lång tid att ladda ner radarbilderna för hela tidsperioden.
    Mikael
  • Hej Mikael,
    Tack för din synpunkt. Vilken webbläsare har du? Använder du din dator eller telefon?
    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Det kan vara ett stort problem med långsamhet på webbplatsen med datorer utan fiber-bredband.

    Mobilt bredband på landsbygden, som ändå för mig fungerar hyfsat till det mesta utom filmer, kan vara mycket långsamt just på SMHI-sajten. Detta på datorer med bland annat webbläsaren Chrome.

    Även bara att komma fram till själva prognosen för en ort tar ofta mycket längre tid än normalt (jämfört med t.ex. tidningars webbplatser eller SVT:s som nästan alltid fungerar helt normalt), det tar faktiskt inte sällan 1-2 minuter att bara ladda sidan, men i synnerhet radaranimationen krånglar mer än det allra mesta.
    Lars Pettersson
  • Både dator och telefon, men det är ett större problem på telefonen. Safari i båda fallen. Det ser för mig ut som att problemet helt enkelt är att det tar tid för radarbilderna att läsas in, och eftersom det inte framgår vilka radarbilder som är inlästa och inte så är det svårt att veta om sidan är tom för att det inte finns något regn eller för att radarbilden inte är inläst.
    Mikael
  • Hej,
    Tack för den ytterligare informationen då vet vi mer. Tyvärr har jag ingen lösning på erat problem idag men vi jobbar på det.

    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Varför hamnar jag alltid i Stockholm när jag vill uppdatera radarbilden? Sedan måste jag välja min prioriterade ort (Jönköping
    Per Ljungberg
  • Hej Per,

    Är det tjänsten Radar med Blixt du använder? Eller är det en radarbild i någon annan tjänst?

    Skulle också vara bra att veta hur du uppdaterar radarbilden (knapp i kartan? laddar om sidan? klickar i navigeringen?).

    Startort anges genom att klicka i hussymbolen, har du gjort det för Jönköping eller har du klickat i stjärnan (favoritort)? Om man inte har valt någon startort visas Stockholm. Eller försöker du använda "min position"?

    Vänliga Hälsningar
    Therese