Vad ska SMHI syssla med?

Har under ett antal år jämfört SMHI´s prognoser för Las Palmas,där jag vistas under vinterhalvåret, med prognoser från Yr och Klart och kan bara konstatera att SMHI´s prognoser konstant är fullständigt felaktiga. Ibland undrar jag om SMHI beskriver en annan del av världen. Dessutom undrar jag varför vår statliga institution ska syssla med dessa prognoser, när det ju uppenbarligen finns andra som sköter det bättre än SMHI. Om nu SMHI ska fortsätta sin verksamhet med prognoser så anser jag att man kan hålla sig till närområdet och försöka bli bättre där.

Kommentarer

  • Hej!
    Och tack för att du skriver till oss. Vi är medvetna om att kvaliteten i prognosen för Las Palmas är undermålig. Tyvärr har vi inte med enkla medel lyckats lösa problemet, även om vi har försökt. Andra leverantörer arbetar med andra statistiska efterbearbetningar av prognosen än vad vi gör, och det kan vara det som i detta fall ger skillnad. Olika metoder för statistiska efterbearbetningar har olika för- och nackdelar. I just Las Palmas, är det tyvärr till vår nackdel.
    Om du vill, får du gärna skicka information om de tillfällen när problem uppstår, tidpunkt och temperatur (även andra parametrar?). Tack på förhand!
    Bästa hälsningar