Vad betyder ordet SMHI?

Kommentarer

  • Hej Joel!
    SMHI är en förkortning för Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut.

  • Tack till Per-Erik!

  • Tack för svaret! Nu vet jag vad SMHI betyder.

  • Hej hur får ni redan på info av vädret hur vet ni att det ex regnar här och är soligt någon Annan stans

  • Hej Anna
    Vi har olika observationsstationer i landet, information om vad de mäter mm finns på http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/m...
    Hälsningar

  • Kommer det snöa I november

  • Här kan du följa prognosen www.smhi.se

  • hej!

    har hört, vid omslag från kallt till mildare väder att kylan i väggarna
    tränger in i bostaden och husets inne temperatur sjunker tillfälligt

  • Hej Ove,
    Det är inte riktigt rätt verksamhetsområde att avgöra om kylan i väggarna tränger in i bostaden. Det känns mer som en subjektiv bedömning och grundar sig nog mera på husets beskaffenhet.

  • Hej Ove!
    Förmodligen är det som du skriver eftersom jag har samma erfarenhet.

  • En bidragande orsak är att utetemperaturen ändras linjärt medan värmeutstrålningen från elementen, som styrs av en utetermostat, ändras kvadratiskt.
    Om t.e.x. kylan ute halveras så ändras värmeutstrålningen från elementen inte till hälften utan till bara ½x½= 1/4 av ursprungsvärdet.