Radar/Blixt, varför är det alltid ekon över Uppsala/Arlanda?

Jag undrar varför molnen i östra Svealand nästan alltid visas som en ring med ett molnfritt centrum - oftast är centrum av "cyklonen" ca över Uppsala.
Är det något med geografin eller väderförhållandena där, eller beror det på något tekniskt i väderappen? Se bifogat skärmklipp från idag.

Bifogad fil:

Kommentarer

  • Hej Marie!

    Det som man specifikt ser på en väderradarbild är nederbörd (inte moln, även om det förstås finns moln i samband med nederbörd). Men svaga ekon av annat än nederbörd finns ofta också med, det kan handla om exempelvis topografiska hinder eller inversioner.

    Här finns en sammanfattande artikel om falska nederbördsekon från väderradarn.

    Man brukar känna igen falska nederbördsekon på att de är svaga (blå på kartan) och på att de ligger ungefär stilla när man kör bilderna i sekvens. Vanligen finns en radaranläggning i mitten av området med falska ekon, i exemplet du hänvisar till är det Arlanda-radarn som ställer till det.

    Att helt filtrera bort alla falska nederbördsekon, utan att samtidigt ta bort verkliga nederbördsekon, är en svår uppgift som sysselsatt radarexperter i många årtionden.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.