Varför uppdateras inte prognosen på datorn?
Jag skulle vilja veta hur det kommer sej att det inte går att uppdatera sidan. Nu (kl. 9.50 onsdag) till exempel visas igår kväll (21.00 tisdag). Det spelar ingen roll om jag uppdaterar, stänger ner sidan eller startar om datorn.
Jag skulle också vilja veta vad jag kan göra åt det. Det händer då och då från och till, så det är inte alltid och hela tiden.
Med vänlig hälsning
MK
Följ inlägget
0
följare
Hej!
Jag skulle gissa att du behöver rensa cache-minnet i din dator. Här är instruktioner:
https://www.java.com/sv/download/help/webcache.xml
Ursäkta sent svar, men tack för att ni kommenterade detta!
Vi kommer inom kort att se över problemet, om varför en liten del av våra användares webbläsare inte uppdaterar prognossidorna. Det måste, som Kalle säger, vara en inställning som går att ändra på serversidan.
Vi beklagar att ni blivit drabbade av detta fel.
Önskar er båda en trevlig helg!
Även fast jag uppdaterar sidan med 10-dygnsprognosen så visas gårdagens väder först, fast det står imorgon. Bifogar skärmdump som är tagen tisdag 30 maj kl 8:20.
Vi har i den nuvarande versionen av 10-dygnsprognosen en slags cache, som vissa webbläsare har svårt att tolka, därav yttrar sig detta fel ibland.
I vår nya 10-dygnsprognos BETA, som inom kort kommer att bli skarp version (och ersätta den gamla) har vi åtgärdat detta, så att det fungerar bättre.
Jag använder Firefox version 52.1.1 (64-bit) för linux.
För att fullständigt ladda om sidan med firefox finns funktionen att hålla ned shift-tangenten medan man klickar på reload. Då används inte webläsarens cache, men inte ens detta hjälper.
Detta verkar således vara ett programmeringsfel.
Samma problem fanns i den gamla websidan, men kunde kringgås genom att välja diagram och sedan tabell. Då uppdaterades prognosen. Bara reload på websidan hjälpte inte.
mvh
Peter Röjsel
Jag har tagit upp detta med produktansvariga, och vi kommer att titta på det så snart det är möjligt. Det är givetvis viktigt att senaste tillgängliga prognosen visas utan att något hänger kvar i cachen.
Önskar dig en fortsatt bra fredag!
På den nya webben har jag ännu inte hittat något sätt att uppdatera prognosen. Igår 11/6e kunde jag inte få fram någon prognos nyare än den 9/6e det är först idag den 12e som jag fick fram en ny prognos - från den 12e - när jag gjorde reload på sidan.
Problemet med den gamla webben har jag påpekat för SMHI ett flertal gånger genom åren.
Jag förstår inte vilken av versionerna du menar med "den gamla webben" och "den nya webben", då vi har haft flera versioner ute (och parallellt).
IDAG har vi har uppdaterat Startsidan och 10-dygnsprognosen med nya produkter, återkom gärna om problemet kvarstår på dessa sidor!
När jag tittat på prognosen för min favoritort kan jag inte på något sätt få den uppdaterad till aktuell version innan det gått ca 10-12 timmar. Det hjälper varken att stänga webbläsaren eller att starta om datrorn. Enda sättet att få aktuell prognos är att byta ort till någon närliggande, eller använda annan dator. Jag får samma fel på olika datorer med olika Windows, webbläsare och även på Android, så jag är helt övertygad om att det måste vara någon programmering hos er.
På något sätt uppdateras dock sidan, eftersom texten IDAG ändras till IGÅR för den översta dagen, om midnatt hunnit passeras. Alla prognosuppgifter står dock kvar sedan den äldre prognosen.
Jag har skickat vidare ditt inlägg till våra app-ansvariga och väntar på svar, återkommer så fort jag hör något mer om vad problemet kan tänkas bero på, det kan dock dröja lite längre än vanligt pga semestertider.