Umeå flygplats

Hej, i december var det ibland lite märkligt låga temperaturer på Umeå flygplats. Kunde skilja 10-15 grader flera dagar mellan smhi:s mätstation och tex universitet ett par km bort. Brukar inte vara så. Ngt fel på mätapparaturen? Medeltemp för Umeå blev också absurt lågt i december. Lägre än luleå,  Haparanda, vindeln  mfl vilket kanske aldrig hänt förut i december . Känns konstigt...
Robert Johansson

Kommentarer

  • Hej Robert

    Jag beklagar sent svar. Din synpunkt nådde mig först idag. Väderstationen på Umeå Flygplats ägs, drivs och sköts av Swedavia. SMHI tar enbart del av data som de mäter.

    Jag håller med dig om att temperaturen känns lite tveksam från Umeå Flygplats. Jag har varit i kontakt med de på SMHI som varje månad granskar och rättar den senaste månadens väderdata. Jag har fått detta svar:

    "Vi har kollat på det här och kan inte se något fel, utan det är troligtvis speciella väderförhållanden som gjort detta.
    Eventuellt kan det väl vara en givare som krånglat, men eftersom inte vi ansvarar för stationen så kan jag inte svara på det."

    Av en meteorologkollega har jag fått denna kommentar:

    "Onekligen är det förvånansvärt stora avvikelser i december, men i november såväl som nu i januari stämmer avvikelsen hos månadsmedeltemperaturen i Umeå mycket bra med andra stationer. Så förhoppningsvis var det lokala inversioner under den förhållandevis kalla decembermånaden. Men som sagts det är inte vår station så vi har tyvärr inte full koll."

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart
  • Hej,  och tack för ett bra svar.
    Robert Johansson