Tropiskt regnskogs klimat

varför regnar det mycket i regnskogar fast det är lite sol som får nå marken på grund av mycket tillväx

Kommentarer

  • Hej

    Tropiska regnskogar finns nära ekvatorn. För att det ska vara regnskog behöver det vara varmt med mycket nederbörd under hela året.

    Vid ekvatorn står solen som högst på himlen och värmer därmed markytan som mest på jorden. Den varma luften stiger och moln bildas. Längre norrut på jorden och söderut sjunker luften och det blir klart väder. Det är därför det ofta är så soligt sommartid kring medelhavet och i Sahara. Sedan kompliceras allt av att jorden snurrar.

    Orsaken till tropiska regnskogar beror alltså på atmosfärens allmänna luftcirkulation i kombination med strömmar i havet. Detta är ganska komplicerat men vill du fördjupa dig i ämnet kan du läsa mer på denna länk:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608

    Hälsningar

    Lennart Wern