Förbättringsförslag kustväder

Hej! Har noterat att ni kommer att ta bort Kustväder och ersätta med Hav-och kustväder Beta på hemsidan. Den nya kustväderfunktionen är förvisso bra - men alldeles för tung att ladda ned. Brukar hålla till i ytterskärgården i Stockholm på Rödlöga och har stora problem med Betaversionen. Den är ju till för oss som rör oss i Skärgården - ber er tänka på att vi ofta har dålig mobil uppkoppling och inte klarar att ladda ned tunga sidor.

Kommentarer

  • Hej ML,
    Tack för att du hör av dig till oss!
    Det är något vi har med i planeringen, att tjänsten ska gå att använda även med dålig mobiluppkoppling.
    Det skulle vara intressant för oss att veta vilka hastigheter du har på ditt mobila internet, när du befinner dig i kustbandet, skulle du kunna göra en test med t.ex. www.bredbandskollen.se?

  • Hej
    Har samma förutsättningar längst ut i västerhavet söder om Koster.
    Gör sidorna enkla att använda och snabbladdade.
    Tunga komplicerade och därmed användarovänliga sidor gagnar ingen.
    Det är information vi vill ha. Inte en massa flashiga features!
    Se också mitt andra inlägg om kustobservationer och den usla nya betasidan.

    //Johan Wockatz

  • Hej!
    Det finns önskemål om både tjänster som fungerar som ett planeringsverktyg hemma, när man sitter med bättre uppkoppling, och tjänster som är lätt att ladda, när är man ute någonstans och har sämre uppkoppling. Det är svårt att möta behoven i en och samma tjänst, men vi ska fortsätta jobba på det.

    Bästa hälsningar
    Johanna

  • Hej!
    Har full förståelse för att ni måste tillgodose flera kundbehov. Kan dock tycka att det absolut viktigaste kundbehovet utifrån kustväder är de kunder som redan är ute på plats i kustbandet. Vi har t.ex. behov av att veta om vi kan ta oss hem eller ska ligga kvar i hamn och vänta ut ett oväder. Sitter man hemma och planerar kan man alltid undvika att ge sig ut - är man redan ute är man i en mer utsatt situation och är i större behov av att kunna få aktuella prognoser och observationer.
    Med vänlig hälsning
    P.S Har tyvärr inte koll på hastigheten vad gäller överföring. Telia borde dock kunna ge er uppgifter om hur det brukar se ut i kustbandet. D.S.

  • Hej!
    Jag kan inte annat än hålla med dig. Låt oss se vad vi kan göra!

  • Behåll "Kustväder-sidan" som den är. Beta-versionen av "Hav och kust" ger inte alls samma överblick över ett område som "Kustväder-sidan". Väljer man ett område från "kustväder" får man en direkt överblick av området för flera dygn vilket man inte får på Beta-versionen.
    Jag ser bara "Hav och kust" som ett bra komplement men inte som en heltäckande ersättare för "Kustväder".

  • Hej
    Tack för återkoppling. Jag hoppas att vi kan ersätta "Kustväder" på ett bättre sätt än vad vi gör idag. Vi jobbar på det.

    Bästa hälsningar

  • Hej!
    Ser fördelen med upplägget i beta-versionen men den är för tung och upplösningen helt otillräcklig. Jag seglar i Öresund och runt de danska öarna och "kustväder-sidan" täcker för stort område. Hur ofta har vi samma vind från Falsterbo till Hallands väderö? Nyss visade tex beta sidan en medelvind på 6m/s i Helsingborg medan vindmätaren på piren i Borstahusen 15km söder om sägre 12m/s i medelvind. DMI har en liknande lösning med vindpilar timme för timme fast mycket bättre upplösning. Den är lättladdad och högupplöst. Titta gärna på den. Mycket sällan ger den felaktiga prognoser.
    http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#no...

    Bifogade filer:

  • Tack för konstruktiv återkoppling! Det är värdefullt! Vi jobbar på det. Vi vill erbjuda högre upplösning och samtidigt göra tjänsten lättare att ladda.
    Bästa hälsningar

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.